Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 20 2018
Senaste Nytt

Flyg

Karleby-Jakobstad flygplats i finländska Österbotten. Foto: Finavia
Karleby-Jakobstad flygplats i finländska Österbotten. Foto: Finavia

Air Leap börjar flyga mellan Stockholm och Karleby-Jakobstads flygplats

Det svenska flygbolaget Air Leap börjar flyga från Kronoby till Stockholm i juli. Air Leap ägs av det norska Olsen Gruppen som köpte Nextjets konkursbo, skriver Svenska Yle.

När Nextjet gick i konkurs för drygt två veckor sedan blev Karleby-Jakobstads flygplats utan Stockholmsflyg.

Det nya flygbolaget ansöker som bäst om lov av svenska Transportstyrelsen för att kunna inleda trafiken, skriver Svenska Yle.

Ukraine International Airlines Boeing 737-85R (sidnummer UR-PSH) vid Boryspil International Airport, i Kiev. Foto: Wikipedia, kredit: Vasyatka
Ukraine International Airlines Boeing 737-85R (sidnummer UR-PSH) vid Boryspil International Airport, i Kiev. Foto: Wikipedia, kredit: Vasyatka

Ukrainska flygbolaget UIA:s dominans hotas av konkurrens

I åratal har utländska flygbolag försökt att få tillstånd att flyga till ukrainska flygplatser. Ukraine International Airlines, UIA, som ägs av miljardären och oligarken Ihor Kolomoisky, har utnyttjat sina privilegier vid de mest lukrativa flygplatserna och flyglinjerna till konkurrenternas nackdel.

Nu verkar det dock som om detta ohållbara tillstånd kommer att förändras. Flera utländska aktörer, inklusive det lokala lågprisbolaget SkyUp, lovar att öka mångfalden på Ukrainas himmel från och med nästa år.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...