Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jul, 16 2019
Senaste Nytt

VR köpte Vectron-lok som inte var godkända för passagerartrafik

Tre av VR:s klass Sr3- lokomotiv mellan Tavastehus och Parolas järnvägsstationer Foto. Wikipedia, kredit: Petjato
Tre av VR:s klass Sr3- lokomotiv mellan Tavastehus och Parolas järnvägsstationer Foto. Wikipedia, kredit: Petjato
Publicerad av
Markku Björkman - 19 apr 2019

De nya lokomotiven, som kostade 300 miljoner euro, har haft vissa anpassningssvårigheter vid Finlands delvis slitna järnvägsnät, vilket har lett till oväntade och icke auktoriserade nödbromsningar.

Efter en serie tester som varade två år kan VR: s historiskt dyra nya lokomotiv äntligen användas för passagerartrafik, bedömer myndigheten Traficom. Hittills har de nya Sr3 loken använts i undantagsfall och endast för transport av gods. 

Nu har problemen med loken minskat så att begränsad användning i persontrafik verkar vara möjligt. 

- Resultaten ser lovande ut, men analyserna pågår ännu, säger inspektör Hannu Timperi från Traficom.  De tyska Vectron-lokomotiven från Siemens är VR:s dyraste någonsin.

Förvärvet bestämdes 2014. Priset på 80 lokomotiv var 300 miljoner euro. I Finland bedrivs lokomotiven som Sr3. De skulle ersätta de gamla motoriserade Sr1 lokomotiven från Sovjetunionen. 

De nya lokomotiven som representerar den senaste europeiska tekniken har dock från början kännetecknats av allvarliga kommunikationsproblem på det finska järnvägsnätet.  Siemens lokomotiv är utrustade med ett nytt säkerhetssystem med europeisk standard, som egentligen inte är förenligt med det gamla nationella systemet som används i Finland.

I praktiken har denna icke-kompatibilitet lett till att de nya lokomotiven genomför icke-auktoriserade nödbromsningar. Tidningen Ilta-Sanomat rapporterade om problemet i januari 2019.

Annons

Annons

Annons