Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 21 2019
Senaste Nytt

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Publicerad av
Markku Björkman - 14 mar 2019

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica-linjen på mindre än sju timmar.

Höghastighetstågen kommer att avgå från Tallinn till Warszawa och Vilnius fyra gånger per dag i början och sex gånger per dag inom följande tio år.

Linjen kommer också att utföra passagerarservice på järnvägssträckorna från Vilnius till Warszawa via Kaunas upp till tio gånger per dag.

Tidsschemat, som har publicerats i Rail Balticas nya operationsplan för 2026-2056, har tagits fram av det tyska företaget ETC Gauff Mobility tillsammans med COWI (Danmark) och Institut für Bahntechnik (Tyskland).

Rail Baltica kommer därmed att kunna erbjuda en snabb och bekväm järnvägsförbindelse mellan samtliga baltiska huvudstäder. Tågen kommer att trafikera mellan Tallinn, Riga och Vilnius varannan timme.

Operationsplanen innefattar även tåg med sovvagnar från Tallinn och Vilnius till Berlin. Dessutom kan passagerarna resa med tåg till Rigas internationella flygplats, den mest trafikerade i regionen. Resan tar 1 timme 52 minuter för invånarna i Tallinn och 1 timme 42 minuter för personer från Vilnius. Passagerarna från Riga kommer till flygplatsen på bara 10 minuter.

Höghastighetstågens färdfrekvens är baserad på det förväntade passagerarbehovet.

- Det huvudsakliga syftet med verksamhetsplanen är att ange hur Rail Baltic-infrastrukturen kommer att uppfylla transportbehovet på medellång och lång sikt, vilket i sin tur garanterar maximal kapacitet för alla typer av tågtjänster. Denna plan kommer att användas för att säkerställa att Rail Baltica-linjen används effektivt från och med verksamhetens första dag, säger Rail Balticas chef för system- och operationsavdelning, Jean- Marc Bedmar.

Annons

Annons

Annons