Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jul, 21 2019
Senaste Nytt

Passagerarantalet på Swedavias flygplatser minskar

Foto: Swedavia
Foto: Swedavia
Publicerad av
Peter Höök - 11 feb 2019

Under januari månad reste nära 2 830 000 resenärer till eller från Swedavias tio flygplatser, en minskning med knappt tre procent jämfört med samma månad föregående år. På flera av de regionala flygplatserna ökade utrikesresandet medan inrikesresandet minskade under denna månad.

Antalet utrikesresenärer vid Swedavias flygplatser under januari månad var fler än 1 866 000, en minskning med två procent jämfört med samma period 2018. Antalet inrikesresenärer minskade under januari med fyra procent till drygt 963 000.

På Stockholm Arlanda Airport, Swedavias största flygplats som står för huvuddelen av både inrikes- och utrikestrafiken, minskade utrikesresandet med två procent till nära 1 414 000 resenärer, medan antalet inrikesresenärer minskade med tre procent till 385 000.

På Göteborg Landvetter Airport ligger antalet utrikesresenärer på samma nivå som föregående år i januari med 355 000, medan inrikesresandet minskade med sex procent till drygt 96 000 resenärer.

På flera av de regionala flygplatserna ökade utrikesresandet i januari medan inrikesresandet minskade. Utrikesresandet ökade mest på Kiruna Airport och Åre Östersund Airport, medan den största minskningen av inrikesresandet ägde rum på Malmö Airport denna månad. På Luleå Airport ökade inrikesresandet marginellt under denna period.

Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron
Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron

Västmetron planerar stationen i tre dimensioner innan den byggs

"VR-teknik"

Västmetron i Helsingfors vill vara en föregångare i design som bygger på informationsbärande...

Annons

Annons

Annons