Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jul, 21 2019
Senaste Nytt

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

Bild: Rolando Berty, NCC
Bild: Rolando Berty, NCC
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 11 feb 2019

 Region Stockholms förvaltning har tilldelat NCC uppdraget för att anlägga två arbetstunnlar för utbyggnaden av tunnelbanans Blå linje från Akalla till Barkarby. Avtalet uppgår till cirka 75 miljoner kronor.

Under kommande år ska Stockholms tunnelbana byggas ut kraftigt. Som en del i detta arbete har NCC fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att anlägga två arbetstunnlar under Barkarbyfältet mellan E18 och Akalla.

Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och arbetstunneln Landningsbanan blir 190 meter lång, tunneln Robothöjden kommer också att fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.

− Detta är ett projekt med extra höga krav på hållbarhet där vi kommer att arbeta med hållbar vattenhantering, göra klimatförbättrande åtgärder och minimera resursutnyttjandet. Nu ser vi fram emot att genomföra bygget tillsammans med Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana, vilket blir det första steget för utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm, säger Joacim Tingstorp, affärschef NCC Civil East.

Projektet omfattar i huvudsak spontning, schaktning, bergförstärkning och tätning av tunnlar, bergskärning och ett vertikalschakt. Även vissa tillfälliga installationer så som ventilation, el och VA med funktionsansvar ska utföras och lämnas kvar till efterföljande entreprenader.

Den totala tiden för utbyggnaden är 12 månader med start i mitten av februari 2019.

Kontraktet är en utförandeentreprenad och uppgår till cirka 75 miljoner kronor. 

Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron
Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron

Västmetron planerar stationen i tre dimensioner innan den byggs

"VR-teknik"

Västmetron i Helsingfors vill vara en föregångare i design som bygger på informationsbärande...

Annons

Annons

Annons