Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jul, 21 2019
Senaste Nytt

Budgeten för Fehmarn Bält-förbindelsen - astronomiska 125 miljarder kronor

Bild: Femern A/S
Bild: Femern A/S
Publicerad av
Peter Höök - 06 feb 2019

Omkring 125 miljarder kronor kan det gå på när Danmark och Tyskland bygger en ny väg- och tågförbindelse som även svenskarna får stor nytta av. Det rapporterar SvD Näringsliv.

Efter att de tyska politikerna i Schleswig-Holstein sagt ja, verkar det mesta klart för att bygget verkligen blir av. Även om det fortfarande finns en del oklarhet kring finansieringen.

– Vi räknar med att den juridiska prövningen tar två år. Men om våra ägare vill det kan vi arbeta vidare i Danmark under tiden och göra mycket klart. Vi har fortfarande som mål att tunneln ska öppna under 2028, säger Jens Villemoes, informationsansvarig för Femern A/S som driver projektet till SvD.

Ur svenskt perspektiv blir det en rejäl förändring när hela projektet är klart – restiden för en långresa till Tyskland kortas. Fast ur danskt och tyskt perspektiv handlar det mest om att få fart på regionaltågen och att flytta transporter till godstågen.

– Godstrafiken är en viktig orsak till att tunneln byggs. Det blir en kraftig förbättring för godstågen som då inte behöver gå den långa vägen över Fyn och Jylland, säger Jens Villemoes till tidningen.

Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron
Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron

Västmetron planerar stationen i tre dimensioner innan den byggs

"VR-teknik"

Västmetron i Helsingfors vill vara en föregångare i design som bygger på informationsbärande...

Annons

Annons

Annons