Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jul, 21 2019
Senaste Nytt

Oavgjort i AD om hamntvist

Björn Larsson Rosvall / TT: Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna fick båda delvis rätt i en tvist om hur anställningstid ska beräknas för så kallade blixtanställda, som rings in vid behov, om verksamheten tagits över av en annan aktör. Arkivbild.
Björn Larsson Rosvall / TT: Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna fick båda delvis rätt i en tvist om hur anställningstid ska beräknas för så kallade blixtanställda, som rings in vid behov, om verksamheten tagits över av en annan aktör. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 06 feb 2019

En tvist i Arbetsdomstolen om uppsägningar i Göteborgs hamn kan sägas ha slutat oavgjort. Hamnarbetarförbundet hade stämt arbetsgivarsidan om hur anställningstiden ska beräknas för behovsanställda (så kallade blixtanställda) som fått en ny arbetsgivare för att verksamheten tagits över av en annan aktör.

Tvisten gällde två personer. I det ena fallet ger AD:s dom facket rätt. Hamnföretaget Logent Ports & Terminals döms att betala 50 000 kronor i skadestånd till den felaktigt uppsagde hamnarbetaren. I det andra fallet avslås fackets begäran om skadestånd.

Hamnarbetarförbundet hade begärt att AD skulle ta in ett förhandsavgörande från EU-domstolen, men den begäran avslås också i domen.

Parterna i målet får själva stå för sina respektive rättegångskostnader.

Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron
Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron

Västmetron planerar stationen i tre dimensioner innan den byggs

"VR-teknik"

Västmetron i Helsingfors vill vara en föregångare i design som bygger på informationsbärande...

Annons

Annons

Annons