Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jul, 21 2019
Senaste Nytt

Skellefteå kommun stasar på stadsutveckling

Bild: White
Bild: White
Publicerad av
Peter Höök - 29 jan 2019

ISkellefteå kommuns fördjupade översiktsplan för Centrala stan finns intentionerna beskrivna om hur stadsdelen från södra Järnvägsgatan ska knytas ihop med torget, Stadsparken och hela vägen över till Campus för att skapa ett attraktivt, tillgängligt och tryggt stråk från norr till söder. Det som görs nu är ännu en del av den planen.

– I Centrala stan ska vi nu börja projektera för gatorna som omsluter kulturhusområdet. Målet är att allting ska vara klart senast 2021, ungefär samtidigt som kulturhuset, säger Karin Degerfeldt, chef projektledningsfunktionen, Skellefteå kommun.

I kommunens fördjupade översiktsplan för Centrala stan finns intentionerna beskrivna om hur stadsdelen från södra Järnvägsgatan ska knytas ihop med torget, Stadsparken och hela vägen över till Campus för att skapa ett attraktivt, tillgängligt och tryggt stråk från norr till söder. Det som görs nu är ännu en del av den planen.

– Det är förstås alltid lite extra spännande när vi bygger mitt inne i stan av den anledningen att det påverkar så många människor som passerar, arbetar eller bor i området. Samtidigt är det här projekt som starkt kommer att bidra till en positiv förändring av stadsbilden på lite längre sikt, säger Sara Keisu, ordförande för Samhällsbyggnadsnämnden. Funktionella infrastruktursystem som vi kan växa med och trivsamma, trafiksäkra gatumiljöer som blir en del av nya mötesplatser i centrum – det är målbilden.

Omdaningen av närområdet runt kulturhuset uppskattas i dagsläget till ca 70 miljoner kronor.

Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron
Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron

Västmetron planerar stationen i tre dimensioner innan den byggs

"VR-teknik"

Västmetron i Helsingfors vill vara en föregångare i design som bygger på informationsbärande...

Annons

Annons

Annons