Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, feb, 17 2019
Senaste Nytt

SJ rankat etta för digital satsning

Tomas Oneborg/SvD/TT: SJ:s digitala satsning må vara bra men punktligheten har försämrats. Arkivbild.
Tomas Oneborg/SvD/TT: SJ:s digitala satsning må vara bra men punktligheten har försämrats. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 28 jan 2019

Tågförtaget SJ rankas som Europas mest digitala reseföretag, enligt en mätning gjord av konsultföretaget Bearingpoint som jämfört 47 företag inom den europeiska persontrafiksbranschen.

SJ lyfter fram satsningar som röststyrd trafikinformation via Google assistent, en robot som svarar på trafikfrågor i SJ:s resebutik på Stockholms central och att kunna ställa frågor till företaget via exempelvis Facebook som orsaker.

SJ:s vd Crister Fritzson menar att man lägger mest fokus på att "digitalisera både underhåll och fordonsflotta för att skapa robustare tåg och förbättra punktligheten ytterligare", säger han i ett pressmeddelande. Just punktligheten är dock en del där företaget försämrat sig under senare tid.

En sammanställning från förra året visade att punktligheten för lång- och medeldistanståg sjönk, mätt som andel av tågen som är högst fem minuter försenade, till 85 procent under andra kvartalet. Ett år tidigare låg andelen SJ-tåg som höll tiden på 89 procent.

Annons

Annons

Annons