Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jul, 21 2019
Senaste Nytt

Två franska regioner satsar på Hyperloop-linjer

HyperloopTT bygger för närvarande sin rörledning i Toulouse. Detta amerikanska företag startade arbetet i april 2018 och förväntas bli färdigt under 2019. Foto: Hyperloop
HyperloopTT bygger för närvarande sin rörledning i Toulouse. Detta amerikanska företag startade arbetet i april 2018 och förväntas bli färdigt under 2019. Foto: Hyperloop
Publicerad av
Markku Björkman - 25 jan 2019

Kanadensiska TransPod förväntas bygga sin rörledning i Haute-Vienne i den västra delen av landet.

US-baserade Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT) har avsikt för att öppna ett innovativt transportsystem i staden Toulouse, Haute-Garonne regionen i Occitania.

TransPod kommer att bygga en tre kilometer lång rörledning och ett tekniskt forskningscentrum i Droux kommun i departementet Haute-Vienne.

Företaget ingick ett avtal med lokala myndigheter i december 2018. Projektet startar i februari 2019, när man börjar leta efter entreprenörer. TransPod planerar att slutföra projektet i september eller oktober om det inte uppstår några speciella hinder eller förseningar. Hyperloop-linjen kommer att användas för en serie av tester och undersökningar.

Toulouse-projektet

HyperloopTT bygger för närvarande sin rörledning i Toulouse. Detta amerikanska företag startade arbetet i april 2018 och förväntas bli färdigt under 2019.

Hyperloop-rutten kommer att byggas i företagets forskningscentrum i Toulouse. HyperloopTT avser att bygga en 1 kilometer lång linje som kommer att användas för samma ändamål som TransPod.

Ett icke-vinstdrivande forskningsinstitut med namnet EuroTube tillkännagav också lanseringen av en Hyperloop-rutt under andra halvåret 2019.

Företaget kommer att bygga en tre kilometer lång linje i kantonen Valais, i södra Schweiz. Under tiden meddelade Virgin Hyperloop One meddelade att företaget öppnar en hypersnabb rörtrafikservice i Spanien år 2020.

Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron
Virtuella verktyg används vid Västmetrobygget i Helsingfors. Det arkitektoniska temat på Kaitans metrostation följer temat för områdets karaktär och stadsplanering: - gröna kvartersgårdar. I stationens arkitektur kombineras de kalla metall-, glas- och betongytorna med områdets karakteristiska varma tallskogsnyanser. I interiören i de stationens metalliska byggnader används former och nyanser som påminner om stämningen i en tallskog. Bild: Västmetron

Västmetron planerar stationen i tre dimensioner innan den byggs

"VR-teknik"

Västmetron i Helsingfors vill vara en föregångare i design som bygger på informationsbärande...

Annons

Annons

Annons