Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Elektrifiering av infrastruktur diskuterades i Linköping

Mattias Goldmann, VD för Fores inleder Transportforum 2019. Foto: Robert Gabrielsson
Mattias Goldmann, VD för Fores inleder Transportforum 2019. Foto: Robert Gabrielsson
Publicerad av
Robert J Gabrielsson - 09 jan 2019

Transportsektorn träffades i Linköping under två dagar för att diskutera miljö, hållbarhet och framförallt elektrifieringen av den svenska infrastrukturen. Infrastrukturnyheter var på plats på Transportforum 2019 i Linköping Konsert och Kongress för att rapportera om de senaste trenderna inom transportområdet.

Med runt 90 sessioner och 360 föredrag är Transportforum nordens största konferens i sitt slag. 11 ämneskommitéer hade bland 500 intresseanmälningar valt ut intressanta föredrag och workshops, intresset är fortsatt stort.
– Vi har två viktiga fokusområden i år och det är kunskapsförmedling och informationsfokus, säger Tomas Svensson, generaldirektör för VTI, i konferensens inledande presentation.

Tema för årets konferens och inledning berörde till stor del elektrifieringen av den svenska infrastrukturen. Det handlade bland annat om de utmaningar samhället möter för att nå klimatmålen, 2030 ska Sverige ha minskat sin klimatpåverkan med 70 procent. Transportsektorn har tillsammans med stat, regering och gemene människa ett samlat ansvar och onekligen ett stort arbete framför sig.

Mattias Goldmann, välkänd talare och VD för Fores startade sitt föredrag med att dra en jämförelse mellan Parisavtalet och det berömda nyårslöftet. Han betonade hur viktigt själva uppfyllandet av Parisavtalet är och att det egentligen är oväsentligt att man är överens om vad som behöver göras. Att följa upp löftet på riktigt är nyckeln till framgång. Även om en elektrifiering av transportsektorn tillför mycket så uppgav Mattias Goldmann att det till stor del handlar om förändring i beteendet hos människan.
– Det handlar om bilen, bränslet och beteendet, vi behöver vara smartare och vi har inget annat alternativ. Näringslivet i Sverige driver på utvecklingen och Sverige har en unik möjlighet att gå i bräschen för denna typ av utveckling, säger Mattias Goldmann.

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons