Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Klass 2-varning sinkar återställningen efter Alfrida

Arkivbild
Arkivbild
Publicerad av
Peter Höök - 08 jan 2019

Vattenfall meddelar att de fortsätter att arbeta för att reparera elledningarna, men att arbetet riskerar att fördröjas på grund av ovädret. SMHI har gått ut med en klass 2-varning för kraftigt snöfall och hårda vindar i det strömavbrottsdrabbade området, vilket kommer att försvåra arbetet.

̶  Det här är en extremt jobbig situation för våra kunder som varit utan el i många dygn, och vi gör allt som står i vår makt för att så många som möjligt ska få elen tillbaka så snabbt det går. Säkerheten går först för vår personal och svårt väder kan göra det farligt och dessutom kraftigt försvåra arbetet, säger Eva Vitell, Kund och Marknadschef Vattenfall Eldistribution, i ett pressmeddelande.

Det är cirka 8 600 el abonnenter som är strömlösa efter stormen Alfrida, varav majoriteten finns i Roslagen. Arbetet med att åtgärda avbrotten fortsätter med oförminskad intensitet, men riskerar fördröjas av svårt väderläge. Just nu arbetar cirka 500 skogshuggare, maskinister och montörer i Stockholms län, merparten i Roslagen, för att åtgärda de stormskadade elledningarna.

 

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons