Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jan, 17 2019
Senaste Nytt

Bilåret 2018 tar plats på pallen

Henrik Montgomery/TT: Elbil på laddning när Bil Sweden presenterar statistik. Arkivbild.
Henrik Montgomery/TT: Elbil på laddning när Bil Sweden presenterar statistik. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 02 jan 2019

I Sverige var det skattesystemet bonus-malus som fick bilköparna att flockas i bilhallarna under juni. Den som köpte en större bil med stor bränsletörst och kraftiga utsläpp före halvårsskiftet slapp de kraftiga skattehöjningar som det nya systemet innebär.

I Europa var det den mer verklighetsbaserade testmetoden WLTP som ställde till den för tillverkare och handlare. Efter den 1 september måste alla nya bilmodeller vara certifierade enligt den nya testcykeln och det stod redan i början av sommaren klart för många tillverkare att de inte skulle hinna med. Följden blev att det under sommarmånaderna vräktes ut bilar på marknaden som godkänts enligt de äldre testerna, och under hösten uppstod brist på nya bilar.

Avmattat konjunktur

För svensk del registrerades 353 666 nya personbilar under året, vilket var drygt 6 000 färre än Bil Swedens prognos och en minskning med 6,8 procent jämfört med 2017.

Det är bonus-malus och WLTP som påverkat mest men också en avmattning av konjunkturen som vi börjar se, säger Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden, till TT.

För första gången sedan 2008 passerade bensinen dieseln som det vanligaste drivmedlet i nya personbilar. Bil Sweden lyfter fram faktorer som ett ökat utbud av laddhybrider och elbilar som förklaringar tillsammans med att tillverkarna blivit bättre på att utveckla små och effektiva bensinmotorer. En annan förklaring som dock inte nämns är att många bilköpare säkert blivit oroliga efter dieselskandalen och dieselförbuden som dykt upp i flera europeiska städer.

Rekord för lastbilar

Nyregistreringarna av laddhybrider och rena elbilar ökade under året med nära 47 procent jämfört med 2017 och totalt såldes 28 317 bilar i de båda kategorierna. Andelen rena elbilar uppgick till 7 070. Bil Sweden räknar med att det kommer runt tio nya modeller nästa år varav de flesta är hybrider. Någon riktigt kraftig ketchupeffekt lär det dock inte bli, enligt Anders Norén.

Det som kommer de närmaste åren är modeller som utvecklats som rena elbilar. Vi börjar se dem redan nu och successivt kommer de att gå ner i pris.

Om personbilarna fick nöja sig med en tredjeplats under året tog de lätta lastbilarna klivet upp till förstaplatsen. 56 617 är den högsta försäljningssiffran någonsin och 72 procent av registreringarna gjordes under första halvåret 2018.

Bil Swedens prognos för 2019 är 335 000 nya personbilar och 50 000 lätta lastbilar.

Annons

Annons

Annons