Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jan, 17 2019
Senaste Nytt

Grönt ljus till trafiktunnel mellan Rödby och Puttgarden

Från början var planen att tunneln skulle stå klar i år, men myndighetsprocessen har försenats avsevärt. Scandlines, som driver färjorna som i dag går mellan Rödby och Puttgarden, har protesterat mot projektet. Foto: Fehmarnprojektet
Från början var planen att tunneln skulle stå klar i år, men myndighetsprocessen har försenats avsevärt. Scandlines, som driver färjorna som i dag går mellan Rödby och Puttgarden, har protesterat mot projektet. Foto: Fehmarnprojektet
Publicerad av
Markku Björkman - 29 dec 2018

Bygget av tunneln mellan Rödby i Danmark och Puttgarden i Tyskland har efter åratal av förseningar godkänts av myndigheterna i den tyska delstaten Schleswig-Holstein.

”Nu finns en enighet om hur tunneln ska byggas”, skriver byggherren Femern i ett pressmeddelande. 

Processen för att bygga bil- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält, mellan danska staden Rödby och tyska staden Puttgarden, har pågått i många år.

Myndigheterna i tyska Schleswig-Holstein kommer inom de närmaste veckorna att skriva under ett godkännande.

Tunnelplanerna låg på bordet redan när Sverige och Danmark klubbade igenom bygget av Öresundsbron, då Danmark förband sig att verka för en fast förbindelse även till Tyskland, DR Nyheder.

Kostnaden att bygga tunneln är beräknat till över 50 miljarder danska kronor, och kommer att bli det största byggprojektet i Danmarks historia skriver DR Nyheder. I jämförelse kostade byggandet av Öresundsbron, som invigdes år 2000, omkring 38 miljarder svenska kronor, enligt Øresundsinstituttet.

Annons

Annons

Annons