Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Politisk strid om framtida Kattegattbro

Foto: Transportministeriet
Foto: Transportministeriet
Publicerad av
Peter Höök - 21 dec 2018

Planerna på en bro över Kattegatt, mellan Själland och Jylland i Danmark, tar fart. Men partierna i Folketinget är oense i frågan om det ska bli en vägförbindelse eller med tågtrafik.

Den borgerliga danska regeringen och stödpartiet Dansk Folkeparti har avsatt 60 miljoner danska kronor i budgeten för två förstudier som ska inledas i början av nästa år. Det skriver Jyllands-Posten.

En ren vägförbindelse skulle kunna uppföras utan statligt stöd, medan det skulle kosta staten mellan 40 och 50 miljarder kronor på en bil/tågförbindelse.

– Det är viktigt att få bred uppbackning till det här stora infrastrukturprojektet, som kommer att få positiv betydelse för många danskar. I det nuvarande skedet tycker vi även att det är viktigt att ha med Socialdemokraterna, Radikale och SF, säger Ole Birk Olesen, till tidningen.

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons