Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Siemens levererar 32 nya tågsätt för Via Rail Canada

Tågen kommer att utrustas med LED-belysning, USB-portar, extra breda sittplatser, tysta zoner, cykelförvaringsställ och flexibla bagageutrymmen. Foto: Via Rail canada
Tågen kommer att utrustas med LED-belysning, USB-portar, extra breda sittplatser, tysta zoner, cykelförvaringsställ och flexibla bagageutrymmen. Foto: Via Rail canada
Publicerad av
Markku Björkman - 17 dec 2018

Tågoperatören Via Rail Canada tillkännagav den 12 december att företaget har tilldelat Siemens Canada ett kontrakt på 741 miljoner amerikanska dollar för leverans av 32 regionala tåg för järnvägssträckan Quebec City - Toronto - Windsor.

Tågen kommer att träda i service från och med 2022. De kommer att ersätta äldre tåg, och därmed kommer de att öka kapaciteten avsevärt på Via Rails och Kanadas mest trafikerade järnvägslinje, med totalt 9100 nya sittplatser.

De beställda tågen kommer att monteras ihop på Siemens anläggning i Sacramento, Kalifornien.

Tågflottan kommer att förvaras vid Via Rails depåer i Montreal och Toronto, där Siemens ansvarar för teknisk service och för nya reservdelar (TSSSA), under kommande 15 åren. Serviceavtalet uppgår till 23 miljoner dollar per år.

De nya tågen uppfyller dessutom moderna tillgänglighetsstandarder för passagerare med nedsatt rörlighet i form av speciell information i form av punktskrift, handikappanpassade passagerarstolar, nödsituationsknappar vid sittplatserna, och en integrerad rörelsehiss.

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons