Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Israel aviserar om byggandet av tre tunnelbanelinjer i Tel Aviv

Tunnelarbeten i Tel Aviv genomförs med 8 tunnelborrmaskiner av typTBM. Tunnelgrävningsfasen startade redan 2017 för en viss del av den så kallade röda linjen. Varje TBM är 115 meter lång, 7,5 meter i diameter och väger cirka 900 ton. Foto, kredit: HappyinTel Aviv
Tunnelarbeten i Tel Aviv genomförs med 8 tunnelborrmaskiner av typTBM. Tunnelgrävningsfasen startade redan 2017 för en viss del av den så kallade röda linjen. Varje TBM är 115 meter lång, 7,5 meter i diameter och väger cirka 900 ton. Foto, kredit: HappyinTel Aviv
Publicerad av
Markku Björkman - 17 dec 2018

Den 12 december meddelade Israels transportminister, Yisrael Katz, att det kommer att byggas ett tunnelbanenät med tre linjer i Tel Aviv.

Ett 130 kilometer långt tunnelbanenät med 100 stationer beräknas kosta mellan 26,5 och 39,7 miljarder dollar.

Ett sådant linjenät, som körs med en turtäthet på 3-4 minuter, kan uppskattningsvis befordra 1,5 miljoner passagerare per dag och 450 miljoner per år.

Tunnelbanenätet kommer att byggas utöver de tre spårvagnslinjer som för närvarande är under uppbyggnad.

Den första 73 kilometer långa nord-syd-linjen kommer att ge service åt städerna Raanana, Herzliya, Ramat Hasharon, Kfar Saba, Hod Hasharon, Tel Aviv, Bat Yam, Holon, Rishon Lezion, Ness Ziona, Rehovot, Ramle och Lod, i form av framtida utvecklingsområden, inklusive IMI, Sharon Junction, Glilot Junction, Holon och Tzrifin.

Den andra 25 kilometer långa öst-västlinjen kommer att betjäna städerna Rosh Ha'ayin, Petah Tikva, Ramat Gan, Givatayim och Tel Aviv, samt eventuella framtida utvecklingsområden, inklusive Sirkin-området.

Den tredje 32 km-linjen är en halvcirkel-linje som kommer att anslutas i tunnelbanenätet och kommer att betjäna städerna Bat Yam, Holon, Azor, Eller Yehuda, Givat Shmuel, Petah Tikva, Tel Aviv, Ramat Hasharon och Herzliya, samt framtida utvecklingsområden inklusive Galil Yam och West Ramat Hasharon, Tel Hashomer och Or Yehuda.

Transportdepartementet och Tel Aviv Metropolitan Mass Transit System (NTA) presenterade planen för National Infrastructure Committee den 12 december, men inga andra detaljer från mötet, som exempelvis kartor, gjordes tillgängliga. NTA noterade att den avser att undersöka ytterligare komplettering till linjenätet.

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons