Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Gratis att ladda elbilen i polska Szczecin

Szczecins borgmästare Michal Przepiera meddelade nyligen att det är nu helt kostnadsfritt för alla invånare i  att ladda sina elbilar i stadens snabbladdare. Foto Markku Björkman
Szczecins borgmästare Michal Przepiera meddelade nyligen att det är nu helt kostnadsfritt för alla invånare i att ladda sina elbilar i stadens snabbladdare. Foto Markku Björkman
Publicerad av
Markku Björkman - 15 dec 2018

Szczecin i Polen öppnade nyligen tre av stadens första laddstationer på offentlig plats. Parallellt köpte kommunen in elbilar för resor i tjänsten. Investeringarna betraktas som det första elbilsfrämjande initiativet i Szczecin och i polska Västpommern.

De tre offentliga laddstationerna, som är snabbladdare av typ GARO QC-45, köptes till staden Szczecin av ZDiTM (motsvarande den kommunala väg- och transportförvaltningen). Laddstationerna som hittills är de enda publika laddstationerna i staden har installerats på offentliga platser, bl a vid stadshuset på Felczaka gatan, en av de mest kända adresserna i Szczecin. Samtidigt har ZDiTM köpt in elbilar av modell Nissan Leaf och Nissan e-NV200 åt medarbetarna i kommunen.

- Elbilsmarknaden i Polen är definitivt i en uppstartsfas. Med mindre än 2500 elbilar i hela landet finns det mycket att göra på "to-do-listan" för att uppmuntra marknadsutvecklingen, säger Krzysztof Zamożny, försäljningschef för GARO Ladd i Polen.

GARO är i det här projektet underleverantör till ENEA Serwis, som är en av Polens aktörer ledande inom EPC (kraftledning inom alla spänningsnivåer). Den offentliga upphandlingen i Szczecin vanns av ENEA Serwis som tillsammans med GARO Polen fick bästa totalpoäng när det gällde ZDiTMs avgörande kriterier: tekniska parametrar, leveranstid och totalpris för projektet.

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons