Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Trafikverket förbereder slutspurten för Marieholmsförbindelsen

Tunneldelen ligger i rätt position i Göta älv och 25. 000 betong ska nu sänkas sakta ner till botten.
Tunneldelen ligger i rätt position i Göta älv och 25. 000 betong ska nu sänkas sakta ner till botten.
Den tredje och sista tunneldelen byggs. Det tog 6 månader att få den klar.
Den tredje och sista tunneldelen byggs. Det tog 6 månader att få den klar.
Sista tunneldel är klar och det är dags att få den att flyta.
Sista tunneldel är klar och det är dags att få den att flyta.
Sista tunneldelen är på plats i Göta älv. Redo att sänkas ner till botten.
Sista tunneldelen är på plats i Göta älv. Redo att sänkas ner till botten.
Publicerad av
Peter Höök - 14 dec 2018

Efter ett år fyllt av utförda milstolpar förbereder sig projekt Marieholmsförbindelsen för slutspurten i tunnelbygget och bygget av trafikplatserna. Trafikverket har drygt två år kvar och fram till dess är det full aktivitet.

Det här händer under 2019: Trafiken på E6 vid Tingstadsmotet läggs tillbaka till sitt normala läge, detta sker i flera steg fram till hösten 2019. Under våren flyttas Salsmästaregatan till nytt läge. De sista 100 metrarna tunnel i torrdockan byggs färdigt, den så kallade "cut and cover" delen. Den nya Tingstadbron öppnas för biltrafik. Installationsarbeten för el och ventilation startar inne i tunneln.

Under hösten byggs ett extra körfält mellan Tingstadsmotet och Bäckebolsmotet. Samtidigt görs förbättringar avi bullerskyddet för boende på västra sidan av E6, upp till Bäckebolsmotet.

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons