Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

NCC orderregistrerar andra fasen av Färöarna-kontraktet

Bild: NCC.
Bild: NCC.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 13 dec 2018

NCC har tidigare meddelat att bolaget fått ordern att bygga två vägtunnlar på Färöarna, där den första tunneln orderregistrerades 2016. Nu orderregistrerar den andra tunneln, Sandoytunneln, på Färöarna med ett ordervärde om 1,2 miljarder kronor.

– Vi gör goda framsteg i vårt kontrakt på Färöarna och vi har ett bra och konstruktivt samarbete med vår kund, P/F Eystur- og Sandøyartunlar – Føroyar, säger Per Jonsson, divisionschef NCC Civil Engineering i Norge.

Tunneldrivningen av Sandoyartunneln kommer att starta först när den första tunneln, Eysturtunneln, är färdigsprängd.

Företaget har goda erfarenheter av att bygga tunnlar på Färöarna, eftersom man byggde Vagatunneln och Nordoyatunneln i början av 2000-talet.

– Ledorden för framgångarna är kompetens och handlingskraft hos såväl byggherrens som entreprenörernas organisationer, med ett gemensamt mål. Det ger förutsägbara ramar och säkerställer goda framsteg under stora och krävande projekt, säger Per Jonsson.

Sandoyartunneln blir 10,5 km lång och kommer att gå från Gamlarætt på Streymoy till Traðardalur på Sandoy. Båda tunnlarna i kontraktet bidrar till säkrare vägar och kortare restid till Torshavn från flera orter på Färöarna och utgör ett viktigt bidrag i att knyta ihop samhällen, företag och människor med varandra.

Ordern registreras i affärsområdet NCC Infrastructure under det fjärde kvartalet 2018. Den första tunneln orderregistrerades i fjärde kvartalet 2016.

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons