Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Infrastrukturgrupp Ferrovial vill sälja Amey

Ferrovials dotterbolag Amey sanerar järnväg i närheten av flygplatsen Heathrow. Foto: Ferrovial
Ferrovials dotterbolag Amey sanerar järnväg i närheten av flygplatsen Heathrow. Foto: Ferrovial
Publicerad av
Markku Björkman - 12 dec 2018

Den spanska infrastrukturgiganten Ferrovial vill sälja sitt brittiska dotterbolag Amey.

Ferrovial bedriver globala supporttjänster inom ramen av en sektion, som inkluderar Oxford-baserade Amey.

Investeringsbanken Goldman Sachs har fått uppdrag att undersöka försäljningen av "en eller alla" delar av sektionen.

Företaget The British Roads och infrastrukturentreprenörens moderbolag, som delägds av Heathrow Airport, har varit starkt involverade i arbetet med järnvägsförbindelserna East Coast och Midland Main Lines och har utfört elektrifiering av järnväg runt Manchester och Crossrail.

Amey innehar flera andra långsiktiga stora regeringskontrakt som en 2,7 miljarder stora ”deal” med staden Birmingham, ett kontrakt på 2,2 miljarder pund med Sheffield Council för underhåll av motorväg och ett antal regionala järnvägsrelaterade projekt samt höghastighetsprojektet HS2.

Amey, brittiska Network Rails tredje största leverantör under åren 2016-17, har drabbats av flera finansiella åderlåtningar under de senaste åren, såsom missat kontrakt för sanering av 2500 kilometer vägar och broar i Birmingham och en förlust av kontrakt för modernisering av motorvägen M8 i Skottland för 48 miljoner pund.

För året 2016 rapporterade Amey en förlust på 44 miljoner pund, och förra året var Ferrovial tvungen att gå in för att stödja Ameys balansräkning med ett moderbolagslån på 200 miljoner pund.

Det spanska företaget noterade: "Vi har gett en extern konsult i uppdrag att undersöka förutsättningarna för en potentiell avyttring av hela eller en del av de tillgångarna i tjänsteavdelningen som Ferrovial äger direkt eller indirekt."

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons