Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Handelskammare kräver snabbtåg mellan Helsingfors och Åbo

Tågoperatören VR:s Pendolino-tåg, som har tillverkats i Italien, transporterar idag passagerare mellan Åbo och Helsingfors på en timme och 45 minuter. Foto: Flickr.
Tågoperatören VR:s Pendolino-tåg, som har tillverkats i Italien, transporterar idag passagerare mellan Åbo och Helsingfors på en timme och 45 minuter. Foto: Flickr.
Publicerad av
Markku Björkman - 12 dec 2018

Finlands handelskammare kräver att den finländska regeringen bör fatta beslut om införandet av en tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo, som klarar av sträckan på en timme. Och detta av miljöskäl.

- En föreslagen snabb järnvägsförbindelse mellan Åbo och Helsingfors är en av södra Finlands mest avgörande transportlösningar, säger landets handelskammare, som kräver att det så kallade en-timmes-tåget skrivs in i nästa kommunikationsrelaterade regeringsprogram, som förväntas bli klart under våren.

Handelskammaren anser att höghastighetsförbindelsen mellan två av Finlands största stadsområden, som ligger cirka 160 km från varandra, skulle bli ett betydelsefullt steg när det gäller att minska nationens växthusgasutsläpp. För närvarande är järnvägsförbindelsen mellan dessa två städer relativt långsam, vilket gör vägen eller flyget mer tilltalande för många resenärer.

Handelskammaren kräver också att en ny direkt järnvägslinje byggs mellan städerna Esbo och Salo via Lojo, vilket skulle vara en av de första helt nya järnvägslinjerna som byggs i Finland på ett sekel.

Det planerade ”One Hour Train” skulle så småningom sänka resan mellan Åbo och Helsingfors till en timme. Den resan tar nu drygt en och en halv timme med Pendolino eller närmare två timmar med andra tåg.

Åbo, Finlands tidigare huvudstad i sydväst, har en befolkning på cirka 188 000. Staden är en viktig hamn för gods- och passagerartrafik till Sverige, Tyskland och baltiska länder.

Annons

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...