Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, dec, 15 2018
Senaste Nytt

Branschen skriker efter lastbilschaufförer

Högtrycket i transportbranschen gör att bristen på förare blir allt mer akut. Enligt TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd) behövs 50 000 nya förare de kommande tio åren. Bild: Södra
Högtrycket i transportbranschen gör att bristen på förare blir allt mer akut. Enligt TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd) behövs 50 000 nya förare de kommande tio åren. Bild: Södra
Publicerad av
Simon Matthis - 23 nov 2018

Enligt Södra är efterfrågan på lastbilschaufförer nästan dubbelt så stor som utbudet.

- För att öka antalet chaufförer måste vi vara med och samarbeta inom branschen. Både på skolor och i industrin, säger Sofia Petersson, virkeschef.

- Våra chaufförer är en viktig del för att arbetet ska fungera. För att fler ska få upp ögonen för yrket måste vi prata om vår verksamhet och om yrket i stort. Vi behöver hjälpa våra åkerier att lyfta yrket chaufför för att få fler att söka våra tjänster, säger Sofia.

För att möta problemet har Södra påbörjat ett samarbete med TYA med syftet att bland annat skapa en större kunskap kring yrket och vägarna till det. Genom att veta vilka skolor som erbjuder utbildning och inom vilka branscher man vill jobba ökar förståelsen och ger en insikt beträffande vilka åtgärder som behöver tas.

- Vi behöver chaufförer nu men även en strategi för att hålla dem kvar. Det handlar därför om både ett kort- och långsiktigt arbete. Därför engagerar vi oss i skolornas programråd för att öka vår egen kunskap men även för att påverka utbildningen och synsättet på yrket. Vi hoppas även att vårt engagemang på skolorna ska göra att studenterna ser Södra som en potentiell arbetsgivare. Vi måste förstå att vi har en påverkansmöjlighet här, säger Sofia.

Bristen på chaufförer leder bland annat till längre leveranstider i alla led.

- Den nuvarande förarbristen beror till viss del på högkonjunkturen eftersom handeln, tillverkningsindustrin samt bygg- och infrastruktursektorn går på högvarv, och alla tre är stora köpare av godstransporter, säger Lasse Holm, projektledare på TYA.

 

Förarbristen har ännu inte nått vanliga konsumenter, men om utvecklingen fortsätter kan inställda transporter få konkret påverkan på allas vardag. Enligt Södra kan det resulterar i tomma kyldiskar i mataffären eller paket som inte kommer fram i tid.  

Annons

Annons

Annons