Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, dec, 15 2018
Senaste Nytt

Hypermotion: Elbilsshow med danskt inslag

 

 

 

Volkswagen deltog i Hypermotion-mässan genom en dansk mellanhand, GreenMobility. Företaget är en självständig car-sharing-tjänst, som har hand om 400 elbilar i Köpenhamn. Foto: Markku Björkman
Volkswagen deltog i Hypermotion-mässan genom en dansk mellanhand, GreenMobility. Företaget är en självständig car-sharing-tjänst, som har hand om 400 elbilar i Köpenhamn. Foto: Markku Björkman
Siemens presenterade lilla projektfordonet ILO, med en sittplats. Bilen är ett så kallat autonomt experimentellt fordon. Foto: Markku Björkman
Siemens presenterade lilla projektfordonet ILO, med en sittplats. Bilen är ett så kallat autonomt experimentellt fordon. Foto: Markku Björkman
Under devisen - interaktion mellan bilar och fotgängare i framtidens stad-, visade Contact2Car en elbil från Jaguar Land Rover. Foto: Markku Björkman
Under devisen - interaktion mellan bilar och fotgängare i framtidens stad-, visade Contact2Car en elbil från Jaguar Land Rover. Foto: Markku Björkman
Hypermotion-mässan visade en efterfrågad hybridbil Outlander. Idag har Mitsubishi sålt drygt 100 000 Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrider bara i Europa. Nu lanserar företaget nästa generations laddhybrid-SUV, uppgraderad på över 100 punkter. En större elmotor för mer kraft, nya körlägen, fyrhjulsdrift för mer kontroll en ökad batterikapacitet som tar föraren ytterligare en bit längre på eldrift. Foto: Markku Björkman
Hypermotion-mässan visade en efterfrågad hybridbil Outlander. Idag har Mitsubishi sålt drygt 100 000 Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrider bara i Europa. Nu lanserar företaget nästa generations laddhybrid-SUV, uppgraderad på över 100 punkter. En större elmotor för mer kraft, nya körlägen, fyrhjulsdrift för mer kontroll en ökad batterikapacitet som tar föraren ytterligare en bit längre på eldrift. Foto: Markku Björkman
Publicerad av
Markku Björkman - 22 nov 2018

(Frankfurt am Main; Transportochlogistik.se) Hypermotion-mässan har haft ”intelligent trafik-management och digital logistik” som motto, men även flera stora tillverkare av elbilar hade ställt upp med sina senaste kreationer på årets upplaga.

I många fall rörde det sig om biltillverkare, vars aktiviteter ifråga om elbilar kan kommenteras med orden; - sent ska syndaren vakna. Det gäller framför allt tyska biltillverkare som fortsatte (för) länge att producera nya bilar med manipulerade dieselmotorer.

Volkswagen uppträdde dock på mässan genom en dansk mellanhand, GreenMobility. Företaget är en frikopplad car-sharing-tjänst, som har hand om 400 elbilar i Köpenhamn. GreenMobility syftar till att skapa en delningsekonomisk lösning för urbana miljöer genom att skapa flexibel mobilitet utan alla de problem som kan uppstå vid äganderätt.

Genom att erbjuda eldrivna stadsbilar ger konceptet ett svar på några av de utmaningar storstäderna står inför idag. Med hjälp av en app kan kunden registrera sig gratis och få tillgång till bilparken.

Företaget betraktar sitt koncept som ett av de mest användbara transportsätten i stadsområden.  Företagets ambition är att sprida GreenMobility-konceptet till 20 städer före 2021 genom franchising. GreenMobility kommer att lanseras i Oslo under hösten 2018 som den andra GreenMobility-staden med den nordiska transportgruppen, NSB, som franchisetagare.

Dessutom ställde Siemens ut sitt lilla projektfordon ILO, med en sittplats. Bilen är ett så kallat autonomt experimentellt fordon. Samtidigt har Siemens tre autonoma Ilos på deras testplats i München-Perlach i bruk, under tiden avverkar en fjärde i Singapore sina rundor. Egentligen fokuserar Siemens mindre på själva bilen än på företagets nya V2X-kommunikation, för vilken man skulle vilja testa under realistiska trafiksituationer.

Elektronikföretaget Siemens vill också leverera den svenska batteriproducenten Northvolt med nödvändig automatiserings- och digitaliseringsteknik och investera 10 miljoner euro i en fabrik, kallad Gigafactory, tillkännagav de båda företagen i våras i München.

Under devisen ”interaktion mellan bilar och fotgängare i framtidens stad", visade Contact2Car med en elbil från Jaguar Land Rover. Schweiziska företaget Rinspeed presenterade sin nya konceptbil Oasis, en urban e- racer med grön inredning.

Jens Schulz, försäljningschef för Mitsubishi Motors Tyskland sammanfattade elbilbranschens sinnesstämning: Den var som en ketchupflaska - först kom ingenting och plötsligt mycket mer.

I vilket fall som helst hänsyftade Schultz på försäljningsuppgifterna för Outlander PHEV, fordonet, som företaget för närvarande inte klarar av att leverera tillräckligt snabbt.

Text: Markku Björkman

Annons

Annons

Annons