Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Siemens investerar 600 miljoner euro i nytt innovationscampus

Siemens AG har den äldsta ännu verksamma industrianläggningen i Berlinstadsdelen Spandau. Under de närmaste åren ska upp till 600 miljoner euro investeras i ett nytt urbant komplex med arbetsplarser och boende. Bild: Siemens
Siemens AG har den äldsta ännu verksamma industrianläggningen i Berlinstadsdelen Spandau. Under de närmaste åren ska upp till 600 miljoner euro investeras i ett nytt urbant komplex med arbetsplarser och boende. Bild: Siemens
Publicerad av
Markku Björkman - 14 nov 2018

Siemens gör en storsatsning i Berlin för att forma Tysklands framtid som ett ledande industri- och innovationscentrum.

Koncernen planerar att investera 600 miljoner euro i tillverkning, forskning, inlärning och boende i ett nytt innovationscampus som har fått namnet nya "Siemensstadt 2.0."

Det är största den enskilda investeringen i Siemens historia i Berlin och ett engagemang för Berlin och Tyskland.

Siemensstadt ("Siemens City") 2.0 - projektet, som omfattar ett industriområde på 70 hektar, skall omvandlas till ett modernt, stadsområde med otaliga verksamheter och funktioner. Ett ytterligare mål är stärkande av valda nyckelteknologier och innovationsfält i samarbete med forskning och näringsliv.

För att göra detta möjligt ska denna del av Berlin bli huvudorten för forskningscentra och industriell kompetensutveckling, start-up-företag och forskningsinstitut samt deras partnerföretag.

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons