Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Tunnelborrningen i Quitos Metro avslutad

Borrningarna började i Quito den 19 januari 2016, och idag är linjen till 75 procent färdig med 14,9 kilometer av en total sträcka på 45 kilometer. Dessutom har fundamentet lagts för 14 av sträckans 15 stationer. Foto: Acciona Construction
Borrningarna började i Quito den 19 januari 2016, och idag är linjen till 75 procent färdig med 14,9 kilometer av en total sträcka på 45 kilometer. Dessutom har fundamentet lagts för 14 av sträckans 15 stationer. Foto: Acciona Construction
Publicerad av
Markku Björkman - 05 nov 2018

Företaget Acciona Construction avslutade tunnelborrningen för linje 1 i Quitos tunnelbana den 24 oktober när den sista av tre tunnelborrmaskiner nådde fram till den ecuadorianska huvudstadens södra förorter.

TBM-maskinerna, som hade döpts till La Guaragua, La Carolina och Luz de América, är över 9 meter långa och användes för att gräva mer än 19,5 kilometer tunnel.

Luz de América, som därmed bröt ett världsrekord efter att ha borrat 1490 meter på 30 dagar, tillryggalade mer än 9 kilometer från stationen Solanda till trafiknavet El Arbolito. Samtidigt passerade TBM-maskinen under Quitos historiska stadskärna utan att skada de byggnader som står på stadens världsarvslista.

Kommunala myndigheten, Metropolitan District of Quito och Quito Metro meddelade den 27 oktober 2015 att ett konsortium av spanska Acciona, och brasilianska Odebrecht, hade valts ut som främsta budgivare för projektets huvudkontrakt, vars värde beräknades till 1,54 miljarder dollar.

Sedermera drog sig Odebrecht ut ur projektet, eftersom företaget försökte omstrukturera sin verksamhet i kölvattnet av ett mastigt bötesbelopp på 2,6 miljarder dollar som stadgades av en amerikansk domstol efter en korruptionsskandal i vilken även Brasiliens statliga oljebolag Petrobras var involverat. Efter det tvingades Acciona att genomföra borrningen som projektets enda aktieägare.

 

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...