Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Logistik & transportmässan är igång

Foto: Magnus Sundman/Conventus
Foto: Magnus Sundman/Conventus
Publicerad av
Redaktionen - 05 nov 2018

Text: Magnus Nilsson 

Logistik & Transport 2018 speglar branschens kraftiga expansion och utveckling

Nordens ledande mässa och konferens för alla som levererar eller tillhandahåller transport och logistik, Logistik & transportmässan, som idag har inletts på Svenska mässan i Göteborg, är i år mer fullmatad än någonsin. På plats finns över 150 utställare från 21 länder och den totala utställningsytan är i år dubbelt så stor som förra årets. 

Tidningen Dagens Transport & Logistik (tidigare Lager & Logistik) tillsammans med webbsajten www.transportochlogistik.se är som vanligt på plats och finns i monter A 0432. Tidningens och sajtens redaktör rapporterar direkt från mässgolvet under mässan och speglar branschens snabba utveckling både från utställarnas montrar och från de många seminarierna som pågår parallellt.

Namntunga konferenser varvas med nya spännande produkter och inte minst Truck-SM! som anordnas under mässans alla dagar och där landets skickligaste truckförare slåss om prispokalerna. Dagens Transport & Logistik, tidigare Nordisk Lager & Logistik, är på plats för att bevaka vad som händer.

Först ut på måndagen är en mastig konferens som håller på fram till lunch där bland andra Annemarie Gardshol, vd för PostNord Sverige, Martin Lundstedt, vd och koncernchef på Volvo, och Niclas Mårtensson, vd på Stena Line, ska diskutera hur den framtida utvecklingen för handel och transporter kommer att se ut världen över de kommande åren. En unik chans att få ta del av strategiska kunskaper hos några av branschens verkliga tungviktare.

Bland övriga matnyttiga seminarier under mässan finns punkter som hur man gör affärer med Kina med bland andra Frédéric Cho, välkänd finansiell kinarådgivare, seminarier om nya tullagstiftningar och Brexit, aktuella lösningar på urban logistik, Handel 3.0 om ny teknik, omnikanaler och logistik. E-handelsföretagen Boozt och Kitchentime kommer hit och talar om automation och materialhantering och sist ut på onsdagen är Fabian Bengtsson som berättar om hur han avvecklade familjeföretaget SIBA för att satsa på e-handel. Just digitala handel är också ett huvudtema under årets mässa.

Den som vill ha koll på, och kanske kontakt med, framtiden inom logistikbranschen kan besöka onsdagens startup-session Logistik utanför boxen där startups som Superhuman, Addimotion, Airmee och E-drop demonstrerar sina affärsidéer. Den som inte har anmält sig till konferensprogrammet kan också ta del av ett stort antal kostnadsfria seminarier på mässans öppna scen. Tisdagen avslutas med branschmingel och det finns även en matchmakingtjänst där alla besökare har möjlighet att anmäla sig och få chansen att skapa nya kontakter.

När man som besökare och utställare börjar bli trött av allt gående och stående, lyssnade och talande kan man alltid gå bort till mässans truckområde för lite action. Här kan man spana på truckar från alla de större truckleverantörerna, få tips på lagerlösningar och internlogistik och inte minst följa Truck-SM som körs mitt på mässgolvet i B-hallen. Truckförarna tävlar med ledstaplare, motviktstruck och skjutstativtruck, en trucktyp per tävlingsdag, och ska köra snabbast möjligt längs en bana och utföra olika lyftmoment. Passa på att besöka truckområdet när ni är här, det återkommer bara vart tredje år på mässan

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...