Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, mar, 19 2019
Senaste Nytt

Bro i Tegnäset i Västerbotten åter öppen för trafik

Foto: Trafikverket
Foto: Trafikverket
Publicerad av
Peter Höök - 01 nov 2018

Hängbron i Tegnäset i Västerbotten är nu öppen för trafik igen, ett år efter att en 52 tons lastbil körde över bron som är dimensionerad för 7 ton. Eftersom högsta tillåtna fordonsvikt var väl skyltad dömdes föraren för vårdslöshet i trafik.

Det var den 16 oktober 2017 som en yrkesförare körde över den 108 meter långa hängbron i Tegsnäset med sitt 52 ton tunga fordon, trots att brons högsta tillåtna fordonsvikt 7 ton var tydligt skyltad. Föraren skulle leverera virke till företaget Tegsnässkidan och körde en mindre lågtrafikerad grusväg som normalt inte används av yrkestrafik.

– Föraren hade en extrem tur att bron höll, hade han hamnat i Umeälven skulle han inte ha överlevt, konstaterar Trygve Egerth, projektledare enskilda vägar, Trafikverket.

Hängbron i Tegsnäset blev illa skadad och stängdes för all trafik. Hela bron hade flyttats ur sitt läge och bland annat var en balk under bron skadad, räckesståndare blev söndervridna, anslutningen mot norra brofästet skadades. Föraren polisanmäldes och i väntan på dom fick inget renoveringsarbete utföras då det kunde påverka rättsprocessen.

Tack vare lokala förmågor och vägföreningen tog det bara två dagar att laga bron, till en kostnad av 112 300 kronor.

Annons

Annons

Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.
Rail Baltica: Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro utan moms. Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från estniska staden Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Rail Baltica: Sju timmar med tåg från Tallinn till Warszawa

"fyra tåg per dygn"

Från och med 2026 kommer tågpassagerare att kunna resa mellan Tallinn och Warszawa på Rail Baltica...

Annons