Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Älvpromenadens i Karstad andra etapp rullar på för fullt

Foto: Karlstads kommun
Foto: Karlstads kommun
Publicerad av
Peter Höök - 31 okt 2018

Arbetena med att färdigställa Älvpromenadens andra etapp rullar på för fullt och det mesta ska vara klart i december. Redan nu öppnas den södra delen av Museigatan för trafik men med nya regler. När Museigaten nu byggs om för att bli en del i den nya Älvpromenaden är huvudtanken att göra gatan mer tilltalande för fotgängare. Tidigare har platsen varit en ren transportsträcka där biltrafiken dominerat.Bilar, bussar och lastbilar har parkerat längs vägkanten.

– Nu är det en lugnare plats där du kan stanna upp och njuta av älvrummet. Du kan strosa längs promenaden och slå dig ner en stund, säger Margareta Nilsson projektledare.

För att skapa trivsamma vistelseytor är Museigatan nu ett så kallat gångfartsområde vilket innebär att fordon inte får framföras med högre hastighet än gångfart. De som kör bil har väjningsplikt för gående ochparkering är inte tillåten på ytan.

– Älvpromenaden är till för alla, cyklister, gående och biltrafik. Här samsas vi om utrymmet. Det innebär att fordon anpassar sin hastighet till de gående men även att gående och cyklister ser sig för och visar hänsyn till andra som använder gatan, säger Margareta Nilsson.

Det är Museigatan mellan Kungsgatan och Herrgårdsgatan som nu öppnas för trafik igen.

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...