Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

De senaste bussarna tog plats på Persontrafikmässan

Mats Wallin, Key Account Manager på Daimler framför eCitaro. Foto: Robert Gabrielsson.
Mats Wallin, Key Account Manager på Daimler framför eCitaro. Foto: Robert Gabrielsson.
eCitaro från insidan. Foto: Robert Gabrielsson
eCitaro från insidan. Foto: Robert Gabrielsson
Volvo 9900 såldes redan 30 minuter in på Persontrafik 2018. Foto: Robert Gabrielsson.
Volvo 9900 såldes redan 30 minuter in på Persontrafik 2018. Foto: Robert Gabrielsson.
Volvo 9900 från insidan. Foto: Robert Gabrielsson.
Volvo 9900 från insidan. Foto: Robert Gabrielsson.
Besökare fick testa på att köra det nya VDS-systemet med hjälp av en simulator. Foto: Robert Gabrielsson.
Besökare fick testa på att köra det nya VDS-systemet med hjälp av en simulator. Foto: Robert Gabrielsson.
Publicerad av
Robert Gabrielsson - 24 okt 2018

Med 40 procent lägre energiförbrukning än en buss med förbränningsmotor ska Daimlers senaste tillskott trafikera Europas städer från årsskiftet. Nya Mercedes eCitaro är deras första helelektriska buss. Samtidigt visade Volvo upp sin nyaste lyxmodell 9900 installerad med det senaste VDS-systemet.

Simulatorn vid Volvos monter på Persontrafik 2018 var sällan tom och det fanns många som vill testa det nya Volvo Dynamic Steering-systemet (VDS). Enligt Volvo själva ska systemet göra körningen säkrare, enklare och bekvämare, vara mer ergonomisk och lägga mindre belastning på kroppen. Simulatorn på plats var installerad med en riktigt VDS-enhet för optimal känsla. Tanken var att befintliga busschaufförer skulle få chansen att testa på hur det känns.

Volvo 9900 var tillsammans med Mercedes eCitaro två av den stora mängden bussar som stod placerade i hallen. Det fanns i skrivande stund ännu inget svensksålt exemplar av eCitaro men den eldrivna stadsbussen planeras trafikera ute i Europa från årsskiftet. Mässans Volvo 9900 var den första ur produktionen och såldes redan 30 minuter efter att mässan startat. Bussen är lyxigare modell där man satsat mycket på komfort och stil.

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...