Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Mässan; Innovativa lösningar på betal- och spärrsystem

Den nya parkeringsautomaten drivs av solenergi. Stockholms parkering har beställt 430 exemplar. Foto: Robert Gabrielsson
Den nya parkeringsautomaten drivs av solenergi. Stockholms parkering har beställt 430 exemplar. Foto: Robert Gabrielsson
Babak Keshmiri från Bombardier förklarar för ivriga besökare hur den nya parkeringsautomaten fungerar Foto: Robert Gabrielsson
Babak Keshmiri från Bombardier förklarar för ivriga besökare hur den nya parkeringsautomaten fungerar Foto: Robert Gabrielsson
Foto: Robert Gabrielsson  Spärrterminalen, i mitten på bild, spås bli en framtida lösning där du endast använder ditt betalkort för att passera.
Foto: Robert Gabrielsson Spärrterminalen, i mitten på bild, spås bli en framtida lösning där du endast använder ditt betalkort för att passera.
Publicerad av
Redaktionen - 23 okt 2018

Av : Robert Gabrielsson
Nordisk Infrastruktur har kollat in kollektivtrafikens senaste betallösningar på Persontrafik 2018. Modulsystem visade bland annat upp en parkeringsautomat som går på solenergi och tror att en spärr tillsammans med betalkort kan bli en gemensam lösning för alla möjliga situationer.

 

Den nya parkeringsautomaten körs alltså på solenergi. Lådan fästs enkelt med fyra bultar och skickar kvitto till din mailadress med en så kallad ”remember-me”-funktion vilket gör att systemet kommer ihåg dig oavsett vart du köpt biljett i landet. Detta sparar i snitt en minut per köp.

 

I skrivande stund har Stockholms parkering beställt 430 automater varav 339 stycken avropade. Leverans tar fart redan nästa vecka. Maskinen erbjuder en multilösning vilket gör att du också kommer att kunna köpa biljetter till exempelvis kollektivtrafik.

– Automaten kan teoretiskt leverera 200 biljetter per dygn i ett år innan batterierna behöver bytas, säger Mats Monié, Head of Parking vid Modulsystem.

 

Vidare utvecklar man också en spärr där du kan använda ditt betalkort som identifiering. Denna funktion spås kunna användas i både kollektivtrafik och till exempel skolor där man börjat prata om att ha spärrsystem.

– Det är något som vi tror kommer att bli etablerat i framtiden, säger Torbjörn Henryson, Marketing Director på Modulsystem.

 

Modulsystem handhar bland annat spärrservice för SL sedan nio år tillbaka.

 

 

 

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...