Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Mässan; Ny teknik och nytt tåg för Stockholms tunnelbana

Bombardier tog hjälp av VR-teknik för att visa upp det nya tåget C30 som kommer att trafikera tunnelbanorna i Stockholm nästa år. Foto: Robert Gabrielsson
Bombardier tog hjälp av VR-teknik för att visa upp det nya tåget C30 som kommer att trafikera tunnelbanorna i Stockholm nästa år. Foto: Robert Gabrielsson
Publicerad av
Redaktionen - 23 okt 2018

av Robert Gabrielsson

Bombardier visade upp en ny transistor med relativt stora förändringar när det gäller bland annat ljudnivå och storlek. Det nya tåget C30 presenterades med hjälp av VR-teknik och kommer att trafikera tunnelbanorna i Stockholm från och med maj 2019. 

Det var en något snurrig reporter som lämnade montern efter att ha sett det nya tåget C30 genom VR-glasögonen på Persontrafik 2018. 96 stycken tåg bestående av tre vagnar vardera tas alltså i drift i maj 2019.

– Samtidigt håller vi på att uppdatera den gamla flottan av 271 stycken C20-tåg med både ny teknik och inredning, säger Ganesh Chandramouli, Product manager för drivsystem på Bombardier. 

Den nya transistorn används för att styra överföringen av ström hackar upp spänningen och gör om den till växelspänning, fas 3. Med ny prestanda och teknik har man lyckats banta vikten med 22 procent, storleken med drygt hälften och ljudnivån med 19 decibel. Ett tåg har sedan i våras trafikerats med den nya transistorn på plats.

– Det är ett innovativt samarbete med KTH med ny halvledarteknik där vi tjänar både plats och energiförbrukning. Det gör inte bara mer plats för passagerare utan minskar också ljudnivån som kan upplevas ganska illa, säger Ganesh Chandramouli.

 

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...