Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Hapag-Lloyd utökar anlöp till Helsingborgs hamn

Publicerad av
Simon Matthis - 22 okt 2018

Hapag-Lloyd har trafikerat Helsingborgs Hamn i många år, att samarbetet växer år för år ser hamnen som ett kvitto på goda relationer och flexibel hantering.

M/V Arica blir största containerfartyget med sina 225 meter att anlöpa Helsingborgs Hamn som tillsammans med A/S Carolina ska trafikera en av de nya slingorna Antwerpen – Rotterdam – Fredericia - Gdynia – Helsingborg - Antwerpen. Det är det tyska rederiet Hapag-Lloyd som utökar till två anlöp i veckan. A/S Carolina är först ut och kommer till Helsingborg redan på lördag den 20 oktober.

Det tyska och globala containerrederiet Hapag-Lloyd har trafikerat Helsingborgs Hamn sedan 90-talet, ett gott samarbete som märks i volymerna som stadigt ökar år efter år. Sedan 2013 har de anlöpt hamnen med egna feederfartyg. Med Hapag-Lloyds nya anlöp kommer även rederiet ONE-lines enheter som tidigare gått med Unifeeder. Kostnadseffektivitet tillsammans med flexibilitet är motiveringen för att skapa smarta och snabba och transportlösningar.

– Det är glädjande att Hapag-Lloyd går upp till två anlöp i veckan. Den nya slingan är ett primärt exportanlöp. De kommer fortsättningsvis anlöpa på måndagar och vi ser fram mot ett fördjupat och bra samarbete. Det är ett starkt intyg på att vi arbetar på rätt sätt, säger Nicklas Romell, CCO i Helsingborgs Hamn.

Det är ett glädjebesked för såväl hamnen som kunder med transportbehov till och från den svenska marknaden. Det nya anlöpet kompletteras med ett primärt importanlöp med fartyget Wes Gesa på slingan Hamburg – Helsingborg – Oslo - Göteborg – Hamburg med fönster på onsdagar.

 

– De senaste åren har vi stadigt ökat våra volymer via Helsingborgs Hamn, en hamn som vi vill fortsätta växa i. Det är en klar trend att fartygen växer i storlek och då är det särskilt viktigt att hamnarna klarar att möta detta. Helsingborgs Hamn är både effektiv och pålitlig, säger Richard Borggreve, Director Operations Hapag- Lloyd Nordic.

 

Med 219 containerfartyg världen över transporterar Hapag-Lloyd 10 miljoner TEUs om året.

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...