Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Ockerhyra för Signalistens laddplatser 

Publicerad av
Simon Matthis - 19 okt 2018

56 nya laddboxar ska installeras i Signalistens parkeringsgarage i Bergshamra. Men hyran för en egen laddplats kostar 600 kronor extra i månaden – ett överpris som kritiseras av Gröna Bilister.

 

Flera hyresgäster har också ifrågasatt kostnaden – speciellt då det finns en gratis laddstolpe i Bergshamra centrum bara några hundra meter bort. Det skriver StockholmDirekt.se.

 

Gröna Bilister är kritiska till prissättningen då det ger oskäligt hög driftkostnad som hämmar elbilsförsäljningen.

 

– För normal arbetspendling på 3-4 mil med elbil är elkostnaden 5-6 kr/dag. Signalistens fasta månadskostnad ökar elkostnaden från 1:50 till 9 kr/mil vilket är mycket olyckligt, säger Gordon Strömfelt, elbilsexpert på Gröna Bilister, som anser att Signalistens prissättning tar död på elbilskalkylen för den som bor i flerfamiljshus.

 

Elbilen har ett högre inköpspris som vägs upp av rejält mycket lägre driftkostnader jämfört med fossilt drivna bilar. Elmotorn är extremt effektivt och det krävs heller inga årliga byten av oljor och filter så totala driftkostnaden blir bara ca 2 kr/mil för en ren elbil.

 

”Signalistens hyra för laddplats beräknas på arbetsresor som motsvarar drygt två varv runt jorden varje år”

 

Signalistens höga månadskostnad är, enligt artikeln på StockholmDirekt.se, beräknad utifrån extremfallet där en Tesla med tomt batteri på 100 kWh laddar fullt varje dygn. Det ger en daglig körsträcka på 40-50 mil vilket är tillräckligt för arbetspendling mellan Huddinge och Gävle fram och tillbaka. Signalistens hyra för laddplats beräknas alltså på arbetsresor som motsvarar drygt två varv runt jorden varje år. Eller drygt 3,5 jordenruntresor om man laddar fullt varje dag.

 

Signalisten uppger också att en laddstolpe kostar mellan 15 000 och 30 000 kr att uppföra. Dock är totalkostnad för inköp och installation av en vägghängd laddbox bara 10-20.000 kr – vilket är fallet i Signalistens parkeringsgarage. En utgift som kan halveras genom stöd från Klimatklivet.

 

– Självklart ska elbilsförare betala för den el de laddar i sina elbilar, säger Gordon Strömfelt. Men det måste vara skäligt för att inte skrämma bort den som funderar på att köpa elbil och bor i hyresrätt eller bostadsrätt.

 

Gröna Bilister anser att fastighetsägare gemensamt med elbolag tar kostnaden för uppförande av laddplatser. Det ökar dels värdet på fastigheten och elleverantören får ytterligare en försäljningskanal.

 

– Den förbrukade elen ska givetvis läggas på elbilsförarens räkning för hushållsel, precis på samma sätt som en villaägare betalar för sin elbilsladdning på den egna garageuppfarten, säger Gordon Strömfelt.

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...