Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, nov, 13 2018
Senaste Nytt

Tallink planerar bygga nytt skyttelfartyg

Foto; Kalle ID/Wikimedia Commons
Foto; Kalle ID/Wikimedia Commons
Publicerad av
Simon Matthis - 18 okt 2018

AS Tallink Grupp och Rauma Marine Construction (RMC) undertecknade igår kväll en avsiktsförklaring för byggandet av ett nytt LNG-drivet Shuttle-fartyg för Tallinn – Helsingforslinjen. Den uppskattade kostnaden för projektet är cirka 250 miljoner euro, och fartyget kommer att byggas vid Raumavarvet i Finland med beräknad leverans i slutet av 2021. Projektet kommer uppskattningsvis att bidra med 1500 manår för varvet.

Det nya fartyget kommer att drivas med dubbla bränslen, med LNG som huvudbränsle och ha kapacitet för 2800 passagerare. Det kommer att trafikera på Tallinn - Helsingforslinjen. Tallink Grupp:s mål är att bygga det mest energieffektiva och miljövänliga fartyget som trafikerar i Östersjön.

– Tallink Grupp har i årtionden investerat en hel del resurser och ansträngningar för att utveckla Tallinn - Helsingforslinjen. Med lanseringen av shuttle-trafiken för över tio år sedan, har vi byggt en bro mellan de två huvudstäderna som erbjuder regelbundna avgångar året runt och därigenom kommer de två länderna närmare varandra. Nästa steg på vår resa är den kontinuerliga utvecklingen och förbättringen av den tjänsten. Megastar var det första stora steget framåt för oss, och det nya fartyget kommer också att bli en lika stor bedrift, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp.

– Vi är också mycket glada att samarbeta med ett finskt varv för detta projekt, vilket ger värdefulla mantimmar och möjligheter för flera estniska och finska företag och leverantörer att dra nytta av detta gemensamma projekt”, fortsätter Nõgene.

Annons

Annons

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...