Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Flygplatsen JFK saneras och får 2 nya terminaler

För närvarande startar och landar cirka 60 miljoner människor varje år på JFK International Airport. I den nuvarande rankningen av världens största flygplatser hamnar JFK på 22: a plats. Foto: Creative Commons, kredit: Andy Choinsky
För närvarande startar och landar cirka 60 miljoner människor varje år på JFK International Airport. I den nuvarande rankningen av världens största flygplatser hamnar JFK på 22: a plats. Foto: Creative Commons, kredit: Andy Choinsky
Publicerad av
Markku Björkman - 05 okt 2018

New Yorks största flygplats måste renoveras, men det räcker inte.  Flygplatsen behöver också två nya terminaler. Det är delstaten New York som finansierar John F. Kennedy International Airport. En fullständig sanering och två nya terminaler blir dyrt, skriver New York Times.

New York är en av de trendigaste städerna i världen. De som anländer, oftast försenade, till New Yorks John F. Kennedy-flygplats, anser nog att trendigheten har sina gränser.

JFK:s terminaler är inte sammanhängande och vägarna mellan terminalerna är ofta blockerade. I januari klagade passagerare om det dåliga utbudet i restaurangerna efter en snöstorm, som tvingade folk att övernatta på flygplatsen.

Men nu ska det bli en förändring. För 13 miljarder dollar ska flygplatsen ges ett ordentligt ansiktslyft. New Yorks delstatsstatsguvernör Andrew Cuomo meddelade om saneringsplanerna på ett möte som hade arrangerats av Organisationen för ett bättre New York.

Två nya terminaler planeras, ett centralt transportsystem och bättre vägar. Redan i januari 2017 hade Cuomo meddelat om en kommande modernisering för att kunna möta det ständigt ökande antalet besökare som strömmar till staden. Enligt Cuomo kommer flygplatsen att ”omvandlas till 21-talets transportcentrum".

Målen är högt ställda. Enligt tidningen New York Times kommer varje fjärde flyg för sent. En förändring av systemet för flyghantering finns emellertid inte i de föreslagna åtgärderna, skriver tidningen.

Enligt Cuomo kommer flygplatsens kapacitet att öka med 15 miljoner passagerare per år till följd av renoveringen.

Byggfasen är planerad att starta 2020. Saneringen och terminalbygget förväntas vara färdiga senast 2025. Första nya terminalen öppnas dock redan år 2023.

 

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons