Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Förslag för två HS2 - stationer i West Midlands presenterade

Nya brittiska höghastighetsbanan HS2:s framtida station, Curzon Street, har ritats av WSP UK, som koopererar med Grimshaw Architects. Foto: HS2
Nya brittiska höghastighetsbanan HS2:s framtida station, Curzon Street, har ritats av WSP UK, som koopererar med Grimshaw Architects. Foto: HS2
Publicerad av
Markku Björkman - 11 okt 2018

Förslag om två nya höghastighetsstationer i brittiska provinsen West Midlands presenterades av projektföretaget för höghastighetssträckan HS2 Ltd den 9 oktober som en del av en offentlig beslutsprocess.

HS2 söker feedback för design och arkitektur innan förslaget formellt lämnas in för godkännande till Birmingham City Council och Solihull Metropolitan Borough Council i början av 2019.

Aktiveringsarbeten är redan på gång för stationerna vid Curzon Street och Birmingham Inter Change-trafikplats, som kommer att öppnas 2026 tillsammans med den första fasen av höghastighetslinjen som förbinder London med norra England.

Curzon Street med sina sju plattformar, som byggs i centrala Birmingham är designad av WSP UK, som arbetar med Grimshaw Architects. Stationen kommer att ligga nära de befintliga stationerna vid New Street och Moor Street, vilket skapar järnvägsförbindelser till resten av staden och vidare till västra Midlands. Stationen ska också ge service åt en förlängning av Midland Metro Light Rail Network.

Enligt HS2 Ltd kommer ombyggnaden av Curzon Street att skapa "ett nytt landmärke för staden" och öka möjligheterna till regeneration.

Utformad av Arup kommer Birminghams trafikplats Inter Change, att vara en ny entré-station för regionen, som serverar Solihull, Birmingham flygplats och National Exhibition Centre.

Det multimodala kollektivtrafikutbytet förväntas leda till en långsiktig utveckling kring stationen, inklusive nya bostäder och företag. HS2 Ltd säger att för närvarande överväger företaget "ett antal extra element till det system som Urban Growth Company har lagt fram och som syftar till att maximera de möjligheter som det nya HS2-stationsnavet presenterar i egenskap av en viktig katalysator för tillväxt".

- Dessa helt nya stationer kommer att fungera som katalysatorer för områdets regenerering, skapa jobb och möjligheter för lokalbefolkningen och ekonomiska fördelar för Birmingham och Midlands. Curzon Street-station kommer att sätta Birmingham i hjärtat av Storbritanniens nya höghastighetsnät, underströk en av Grimshaw Architects designare.

 

 

 

 

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons