Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Pendelkoll.se ger Pendeltågens resenärer snabb information

Publicerad av
Simon Matthis - 11 okt 2018

Pendelkoll.se är en gratistjänst som visar för resenärer aktuell tid till nästa tåg vid den Pendeltågsstation de vill åka från.

MTR har i samarbete med SL utvecklat gratistjänsten Pendelkoll.se som ger alla resenärer realtidsinformation om Pendeltågstrafiken i Stockholm direkt till sin dator eller mobil. Efter val av station visar den tiden till närmaste avgångar i båda riktningarna med information om var på linjen varje tåg är just nu. Tjänsten visar också samlad störningsinformation och är tillgänglig från och med 11 oktober.

– Våra resenärer ska alltid ha den mest aktuella informationen lätt tillgänglig om Pendeltågstrafiken. När vi utvecklade Pendelkoll.se utgick vi från deras egna önskemål som vi har samlat in via Pendelpanelen. Tjänsten är snabb och enkel att använda och vi hoppas den ska underlätta pendlarnas vardag, säger Henrik Dahlin, VD MTR Pendeltågen.

Pendelkoll.se är en webbsida som fungerar såväl för desktopdator som för mobiltelefon. Tjänsten visar i realtid hur lång tid det är till nästa avgång, hur många minuter sedan tågen ankom till eller avgick från senaste station, samt var på linjen pendeltågen befinner sig. Längst ner på sidan finns en länk till samlad information om aktuella störningar i hela Pendeltågstrafiken.

– Vi kommer fortsätta att utveckla Pendelkoll.se utifrån de synpunkter och förslag våra resenärer ger oss. Efter en rekordhög punktlighet i september på 94,8 % vill vi fortsätta att förbättra vår service. Det ska vara enkelt att välja att resa klimatsmart i en region som växer så snabbt som Stockholm, säger Henrik Dahlin.

Pendelpanelen administreras av Novus på uppdrag av MTR i samarbete med SL. Deltagarna i panelen får löpande svara på frågor som ger kunskap om hur de ser på sina resor med Pendeltågen. Mer information finns på Pendelpanelen.se.

 

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons