Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Abax ingår ramavtal med Nokas

Thomas Kvifte, säljdirektör på ABAX och Kjell Haffalden, inköpsdirektör på Nokas.
Thomas Kvifte, säljdirektör på ABAX och Kjell Haffalden, inköpsdirektör på Nokas.
Publicerad av
Simon Matthis - 11 okt 2018

Ramavtalet är i miljonklassen och med Abax som totalleverantör av telematik-tjänster kommer Nokas, med säkerhetsverksamhet i Norden, uppnå tydlig besparing.

Avtalet knyter Nokas AS och Abax Group ännu tätare, och kan betyda att alla framtida bilar från Nokas kommer att utrustas med elektroniska körjournaler från teknologiföretaget ABAX. Teknologin kommer både effektivisera driften och se till att Nokas alltid vet var deras bilar befinner sig.

Kjell Haffalden berättar om de två huvudskälen som ligger bakom avtalet med ABAX.

- Det första är att uppfylla Skatteverkets rekommendationer för elektronisk körjournal, och det andra är att göra fordonsflottan mer effektiv, förklarar Haffalden.

- Det är positivt att vi nu får ett ramavtal för Nokas i Norden, eftersom vi sparar 90 arbetstimmar i veckan med de elektroniska körjournalerna bara inom Göteborg- och Gävleregionen som jag ansvarar över, säger Peter Liljeroos, regionchef väst på Nokas Teknik AB.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons