Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

MTR Express kompenserar anställda för klimatsmart semesterresande

Foto: Thomas Stutz
Foto: Thomas Stutz
Publicerad av
Simon Matthis - 10 okt 2018

Tågbolaget MTR Express inför incitament för anställda att resa klimatsmart på sin semester. De i företagets operativa personal som väljer tåg istället för flyg på semestern kan få två extra lediga dagar med lön per år. Tjänstemän kan tillgodoräkna resan om de arbetar på tåg. Initiativet införs över en försöksperiod på ett år från oktober och ska sedan utvärderas.

– Som företag och arbetsgivare vill vi ta ansvar och gå först för att få fler att resa klimatsmart och vet att våra medarbetare gärna vill bidra. När fler kan välja tåget utan att förlora semesterdagar ökar incitamenten. Nu hoppas vi att andra företag följer efter, säger Mats Johannesson, VD MTR Express.

För att uppmuntra fler tjänstemän att välja tåget på sina semesterresor inför MTR Express en policy där tjänstemän tillåts arbeta på distans ombord på tåg när de reser iväg på semester och därmed inte behöver ta ut en semesterdag.

Majoriteten av svenskar har dock inte arbeten som möjliggör distansarbete. Hos MTR Express gäller detta bolagets operativa personal som är lokförare, servicevärdar och trafikledningen. Därför inför bolaget en belöning för en anställd som ersätter en flygresa på mer än två timmar med tåg på sin semester med en extra ledig dag med lön upp till två gånger per år. Initiativet kommer att utvärderas efter en inledande försöksperiod på ett år med start i oktober 2018.

– Initiativet har tagits emot mycket positivt av våra medarbetare och vi får nyfikna frågor från andra organisationer. Vi räknar med succé och ser det här som ytterligare ett steg i rätt riktning för oss som ett branschledande bolag med höga ambitioner på klimatområdet, säger Mats Johannesson.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons