Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Biogasbolaget och Svealandstrafiken tecknar avtal

Publicerad av
Simon Matthis - 10 okt 2018

Nu har avtal tecknats mellan Biogasbolaget i Mellansverige AB och Svealandstrafiken AB gällande uppförande av infrastruktur för tankning av biogas i Odensbacken och Bettorp samt leverans av biogas till Svealandstrafikens lokal- och regionbussar i Örebro och Odensbacken. Avtalet sträcker sig till 2027-12-31 med option på förlängning till 2033-12-31.

 - Vi är väldigt glada över att Region Örebro län och Svealandstrafiken väljer att fortsätta sin satsning på biogas. Bakgrunden till att vi startade Biogasbolaget var ju att förse lokaltrafik med ett grönt förnyelsebart bränsle och nu är vi äntligen där. Det är dessutom ett kvitto på att vi har en konkurrenskraftig produktion i vår anläggning, säger Sebastian Cabander, vd på Karlskoga Energi & Miljö AB.

Biogasen är ett fantastiskt bränsle med mycket hög koldioxidreduktion, men det är mycket mer än så. Biogas är en del av ett slutet kretslopp där samhällets matavfall, restprodukter från livsmedelsindustrin samt gödsel och vall från lantbruken, ger både ett förnyelsebart bränsle och biogödsel. Produktionskedjan är en cirkulär lösning där kretsloppet mellan stad och land löses på riktigt.

- Vi är stolta att kunna erbjuda resenärerna i Örebro framtida kollektivtrafik som drivs med förnyelsebart bränsle. Detta avtal möjliggör biogasdrift av samtliga våra bussar som utgår från Bettorp och Odensbacken, säger Peter Liss, vd för Svealandstrafiken.

 

- Det har krävts mycket politisk envishet för att komma till det här läget. Nu ser vi fram emot ett bolag som fortsätter ta ett viktigt regionalt miljö- och klimatansvar. Dessutom ser vi att verksamheten får en stabil ekonomisk utveckling inför framtiden, säger Sven-Olov Axelsson, kommunstyrelsens ordförande i Karlskoga.

 

Biogasbolaget i Mellansverige AB är ett bolag som är samägt.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons