Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Optidev vinner upphandling värd 20 miljoner

Photo: Optidev
Photo: Optidev
Publicerad av
Simon Matthis - 10 okt 2018

Det blir mjuk- och hårdvaruföretaget Optidev i Borås som levererar plattform och teknisk utrustning för Västtrafiks handhållna kontroller och försäljning av biljetter på tåg, spårvagnar och färjor. Avtalet löper under fem år.

– Nu får tågvärdar, däcksmän och kontrollanter en hållbar och användarvänlig mobil utrustning kopplad till ett modernt system som stöder Samtrafikens Biljett- och betalstandard, BoB. En nationell standard framtagen för att kunna användas av alla trafikbolag i Sverige, säger Optidevs vd Fredrik Logenius.

– Ytterligare en fördel med vår lösning är att vi, utöver ruggade företagsprodukter, också kan använda oss av mobila konsumentprodukter och dra nytta av den snabba teknikutvecklingen. Genom att lägga ett ruggat hölje på produkterna får de hög hållbarhet men blir betydligt billigare än likvärdiga specialprodukter, menar Björn Larsson som är Solution Architect och håller i projektet från Optidevs sida.

– Optidevs lösning underlättar försäljning och kontroll av biljetter. Vi testkör systemet nu i oktober tillsammans med tågvärdar och biljettkontrollanter. Sedan rullar vi ut cirka 380 handhållna enheter under våren 2019, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons