Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

USA:s dyraste privata fastighetsprojekt tar form

Hudson Yards. När detta jättelika projekt är klart kommer det att bidra till stadens ekonomi med 19 miljarder dollar, står det på projektets hemsida. Foto: Hudson Yards
Hudson Yards. När detta jättelika projekt är klart kommer det att bidra till stadens ekonomi med 19 miljarder dollar, står det på projektets hemsida. Foto: Hudson Yards
Den 305 meter höga skyskrapan, som har utsikt över Hudson River, kommer att innehålla cirka 400 lägenheter som kan hyras eller eller köpas. Foto: Hudson Yards
Den 305 meter höga skyskrapan, som har utsikt över Hudson River, kommer att innehålla cirka 400 lägenheter som kan hyras eller eller köpas. Foto: Hudson Yards
Publicerad av
Markku Björkman - 09 okt 2018

Hudson Yard är inte bara det dyraste privata projektet, men det är också ett av Amerikas största fastighetsprojekt hittills.

Med skyskrapans 305 meter blir 35 Hudson Yards-projektet New Yorks hittills högsta lägenhetsbyggnad. 

Det finns också ett hälsocenter, tre parkanläggningar och ett hotell med mer än 200 rum. När huskomplexet är klart kommer Hudson Yard i New York att sträcka sig över ett område på 1 672 254 kvadratmeter, med nästan 60 000 kvadratmeter offentligt utrymme.

Det gör fastighetsprojektet ett av de största i USA någonsin. Och det kommer att kosta en hel del. Utvecklingen av området har en prislapp på 25 miljarder dollar, skriver Business Insider .

Enligt projektets hemsida är det det dyraste privata bostadsprojektet i USA. Det första som besökarna får se på byggarbetsplatsen är en 46 meter hög konstinstallation som kostar 150 miljoner dollar.

Mellan två av de höga kvarteren kommer klädkedjor som Zara och H & M att flytta till ett enormt köpcentrum med en yta på drygt 30 000 kvadratmeter.

Det tre våningar höga varuhuset med två observationsdäck förväntas öppna sina portar i mars nästa år. Den brittiska klockbutiken Watches of Switzerland kommer också att vara i köpcentret.

Enligt Business Insider kostar en "standard lägenhet" cirka 3,9 miljoner dollar och mer än hälften av lägenheterna i byggnaden har redan sålts.

Hudson Yard var designad av David Childs, som också stod bakom det Frihetstorn, som idag står på samma plats där World Trade Center stod en gång.

Jay Cross, VD för fastighetsutveckling, säger att syftet med projektet är att "flytta tyngdpunkten" i New York.

Arbetet med projektet startade 2012 och kommer förmodligen att fortsätta fram till 2024.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons