Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Unik elväg planeras på Gotland - Unik satsning från Trafikverket

Bild: Trafikverket.
Bild: Trafikverket.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 09 okt 2018

Konsortiet ElectRoad planerar att bygga världens första induktiva elväg utanför Visby på Gotland. Projektet har gått vidare i Trafikverkets förkommersiella av nya elektrifierade vägar.

Initiativet leds av Gotland GPe Circuit AB och Matters Consulting AB som tillsammans med elva andra aktörer har förhoppning om att påbörja arbetet i mars 2019.

Det som särskiljer uppdraget från andra projekt som fått stöd av Trafikverket är att elvägen ska utrustas med induktiv laddning, vilket innebär att energi överförs trådlöst från vägbana till fordon och fungerar både med och utan batteri i elfordonet.

För närvarande utvärderas två installationsområden på Gotland: en 4 kilometer lång allmän väg mellan Visby flygplats och Östercentrum och en 1.4 kilometer lång allmän väg mellan Visby hamnområde och Almedalen. Därutöver har konsortiet planer på att bygga en kortare teststräcka på världens första och enda hållbara racingbana, Gotland Ring, som ligger norr om Visby.

– Det här är en unik satsning från Trafikverkets sida och det är förstås fantastiskt att få vara delaktig i det paradigmskifte som sker inom transportsektorn samtidigt som vi får möjlighet att utveckla en klimatsmart infrastruktur på just Gotland, säger Alec Arho Havrén, VD för Gotland GPe Circuit och Gotland Ring.

– Innovativa hållbara projekt i framkant är vår specialitet och det som bygger Sverige och Sveriges konkurrenskraft. Vi är väldigt fokuserade på att skapa underlag för ett genombrott, både tekniskt och i samhället, tillägger Niclas Ihrén, VD för Matters Group.

– För RISE är det naturligt att vara en innovationspartner inom områden som har stor potential för att nå fossilfria transporter. Det är därför vi deltar i det här projektet och bidrar med vår gedigna erfarenhet av elvägar från forskningsprojektet FoI-plattform för elvägar, säger Conny Börjesson, forskare på RISE - Research Institutes of Sweden.

I konsortiet ElectRoad ingår följande aktörer:

Applikant: Gotland GPe Circuit AB i samarbete med nätverket World Ecological Forum
Teknologileverantör: ElectRoad
Projektkoordination: Matters Consulting AB med stöd av Gotland GPe Circuit AB, World Ecological Forum, ElectRoad och RISE - Research Institutes of Sweden
Vägbygge/modifikation: OSAB
Lokala fordonspartner: Dan Transportation, GeoShuttle
Tillverkning: Hutchinson 
Elleverantör: GEAB
Regional partner: Region Gotland
Akademiska partner: Uppsala universitet, Aalto-universitetet 

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons