Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Vintertrafik på Inlandsbanan startar 21 december

Publicerad av
Simon Matthis - 09 okt 2018

Daglig vintertrafik på Inlandsbanan Östersund - Mora ToR börjar 21 december.

För sjunde vintern erbjuds daglig tågförbindelse mellan Östersund och Mora tur och retur på Inlandsbanan. Som tidigare år kommer det finnas transferbussar från Röjan vidare till fjälldestinationerna.

Starten för vintertrafiken med Snötåget är 21 december 2018 och kommer pågå till och med 28 april 2019.

– Det är stor efterfrågan på persontrafik på Inlandsbanan och generellt sett har fler fått upp ögonen för att resa med tåg för att det är ett säkert, bekvämt och hållbart resealternativ. Det motiverar beslutet om att bedriva trafik även den kommande vintern, säger Peter Ekholm.

Anslutande busstrafik med Snöpendeln från och till Röjan, för transfer till Vemdalsfjällen med skidorterna Vemdalen, Klövsjö och Storhogna kommer att finnas.

Tidtabellen skapar möjligheter att koppla ihop resan längs Inlandsbanan i Mora med avgående och ankommande tåg till Stockholm och Göteborg.

Bokning görs via resrobot.se och sj.se och kommer att vara bokningsbara inom cirka en vecka. Busstransfer kommer också att kunna förbokas. Som tidigare kommer tidtabellen i Mora vara anpassad till avgående och ankommande tåg till/från Stockholm och Göteborg.

 

 

Tidtabell och övrig information kommer att läggas upp på inlandsbanan.se i samband med att bokningen öppnar.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons