Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

VGR:s upphandling av nytt IT-stöd överklagad

Sahlgrenska. Foto: Jan Ainali/Wikimedia Commons
Sahlgrenska. Foto: Jan Ainali/Wikimedia Commons
Publicerad av
Simon Matthis - 09 okt 2018

I slutet av september valde Västra Götalandsregionen (VGR) leverantör av det kärnsystem som ska bli grunden i ett helt nytt IT-stöd för hälso- och sjukvården. Valet föll på Cerner Sverige AB och deras lösning Millennium.

– Att upphandlingen nu blivit överklagad hos förvaltningsrätten betyder inte att arbetet med framtidens vårdinformationsmiljö tar paus, säger Ragnar Lindblad, programägare för satsningen. Vi kommer att intensifiera arbetet med förberedelser i verksamheten så att vi är ännu bättre förberedda på det fortsatta arbetet.

– Vi känner oss trygga med att ha genomfört upphandlingen med stor noggrannhet, men är såklart ödmjuka inför förvaltningsrättens handläggning, fortsätter Ragnar Lindblad.

Eftersom upphandlingar ofta blir överklagade har VGR planerat för detta scenario. Framtidens vårdinformationsmiljö är i första hand ett verksamhetsprojekt som handlar om att förändra arbetssätt i vården för att dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Därför finns mycket förberedande arbete som kan göras även innan man tecknat kontrakt med en leverantör. Det handlar till exempel om att skapa mer enhetliga arbetssätt i vården i hela VGR för att möjliggöra en gemensam vårdinformationsmiljö.

Målsättningen är fortfarande att ett nytt kärnsystem ska vara infört i hela VGR i början av 2023.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons