Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Trafikstart för Stena Nordica på Karlskrona-Gdynia

Publicerad av
Simon Matthis - 08 okt 2018

I lördags gick Stena Nordica i trafik som det fjärde ordinarie fartyget mellan Karlskrona och Gdynia. Det innebär ytterligare en kapacitetsökning på linjen för att möta en stark efterfrågan och att såväl frakt som passagerare nu har fyra fartyg att välja mellan på linjen.

Tidigare har linjen trafikerats av tre RoPax-fartyg och ett fraktfartyg. Med Stena Nordica trafikeras linjen av fyra RoPax-fartyg som ger både frakt och passagerare tillgång till upp till fyra avgångar per dag från varje hamn. Antalet avgångar per vecka är nu 46 vilket är rekord på linjen.

 

- Vi har haft en stark tillväxt under de senaste åren och märker en fortsatt stor efterfrågan på kapacitet både från fraktkunder och passagerare. Det gör att vi måste fortsätta investera och anpassa vårt tonnage för att matcha våra kunders behov och att sätta in Stena Nordica är ett viktigt steg i detta, säger Marek Kiersnowski, chef för Stena Lines linjer mellan Sverige och Polen.

 

Stena Nordica kommer att segla på linjen tillsammans med Stena Vision, Stena Spirit och Stena Baltica.

 

– Våra linjer mellan Sverige och Polen är strategiskt viktiga för Stena Line och den här investeringen ligger väl i linje med vår tillväxtstrategi och bidrar till att vi kan bibehålla vår starka marknadsposition med Baltic Port i Karlskrona och den nya terminalen i Gdynia som viktiga hamnar för både frakt och passagerare, säger Marek Kiersnowski.

 

Stena Nordica byggdes 2000 och har uppgraderats och moderniserats såväl interiört som exteriört i omgångar. Mellan 2004 och 2008 seglade hon på Karlskrona-Gdynia.

 

– Eftersom Stena Nordica tidigare seglat på linjen vet vi att hon fungerar väl här. Dessutom är fartyget omtyckt av våra kunder. Ytterligare en stor fördel är att hon är anpassad för lastning via ramp i två nivåer vilket minskar lastnings- och lossningstiden betydligt, säger Marek Kiersnowski.

 

 

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons