Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Nya bullerskydd minimerar onödiga avspärrningar

Publicerad av
Simon Matthis - 08 okt 2018

Skandinaviska Områdesskydd har lanserat det nya bullerskyddet Infra.

- Modellen Infra har tagits fram med större infrastrukturprojekts särskilda behov i åtanke. Det handlar förstås om att de bullerdämpande egenskaperna ska vara utöver de vanliga, men också om ett smidigt montage, säger Jimmy Ekman, vd på Skandinaviska Områdesskydd.

- Modulerna kan levereras vid montagestart, och på så vis kan vi slippa onödigt långa avspärrningar som stör trafiken och alltid är en säkerhetsrisk, förklarar Jimmy.

Infra är ett bullerskydd som passar hårt trafikerade eller bullerutsatta områden väl, utan att ge en instängd känsla och utan att skapa ett tunnelseende för bilister. Fasadmaterialen kan varieras med plexiinslag, och modulerna gör det möjligt att på ett enkelt sätt variera höjden. Dessutom är konstruktionen mycket bra för klätterväxter.

- Vi ser att efterfrågan på bullerskydd ökar för varje år, men att marknaden ibland har svårt att möta kundens specifika önskemål. Vi tycker att det är dags att verkligen se över vilka bullerskydd som byggs i våra offentliga miljöer, och se till att de byggs på ett hållbart sätt och med både effektivitet och design i åtanke. Vi är redan bra på att tänka design hemma i trädgården, och vi behöver visa att det går att dra paralleller även till det offentliga rummet, säger Jimmy.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons