Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Snälltåget satsar på trafik till Norrlandsfjällen

Foto: Inlandsbanan
Foto: Inlandsbanan
Publicerad av
Peter Höök - 05 okt 2018

Planerna på nattågstrafik från södra Sverige till fjälldestinationerna i Lappland har funnits länge. Nu blir det verklighet. Snälltåget kommer att köra nattåg från Malmö, via Stockholm, med avstigning längs Inlandsbanan i Dorotea, Vilhelmina och Storuman för vidare transfer till fjälldestinationerna och en veckas fjällvistelse.

Satsningen är ett samarbete mellan Snälltåget, Inlandsbanan samt flera destinationer och aktörer i Hemavan, Tärnaby, Kittelfjäll, Borgafjäll och Dorotea som tillsammans i vinter erbjuder medvetna fjällresenärer från södra Sverige ett hållbart och säkert alternativ att ta sig till och från fjälläventyren i norr.

Det stora intresset och framgången med nattågstrafiken till Vemdalsfjällen ligger bakom idén om att titta närmare på förutsättningarna för tågtrafik norrut längs Inlandsbanan vintertid. Nu är aktörerna överens om att det finns möjligheter och har därför beslutat om att genomföra två resor i mitten av mars 2019. Fjälltåget är ett hållbart alternativ för vintersemester i fjällen. Hela resan är fossilfri, på Inlandsbanan som inte är elektrifierad körs tåget på förnyelsebart bränsle, RME - raps.

Fjälltåget har en kapacitet på 240 resenärer i liggvagnar samt en restaurangvagn som serverar varma samt kalla rätter och har fullständiga rättigheter.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons