Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

 Lundqvist leder arbetet att tillgängliggöra MAX IV och ESS för svensk industri

Bild: RIse.
Bild: RIse.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 04 okt 2018

Med MAX IV och den kommande anläggningen ESS får Sverige tillgång till världsledande forskningsinfrastruktur som möjliggör banbrytande forskning inom en rad områden. Helt nya typer av experiment väntas leda till framsteg inom bland annat materialutveckling, biovetenskap, medicin, energi och miljöforskning. Tomas Lundqvist, senior koordinator på RISE, leder arbetet med att hjälpa svenskt näringsliv att dra nytta av anläggningarna.

 

Som ett led i att bidra till ett konkurrenskraftigt näringsliv och hållbart samhälle satsar RISE egna medel för att tillgängliggöra MAX IV och ESS, och liknande anläggningar i Europa, för svensk industri. Först ut är MAX IV, som på ett kraftfullt sätt kan komplettera befintlig infrastruktur och utgöra en viktig del i den industrinära forskningen och RISE erbjudande gentemot kund.

- Vår ambition är att i ett nära samarbete med anläggningarna, akademin och andra aktörer utveckla MAX IV och ESS så att de blir mer relevanta och därmed mer intressanta för den industrinära forskningen, både den grundläggande och den mer tillämpade. Målet måste vara att det svenska näringslivet ska kunna dra maximal nytta av anläggningarnas placering i Sverige, säger Tomas Lundqvist som är koordinator för RISE satsning.

Tomas Lundqvist har en lång bakgrund av att introducera nya tekniker i olika typer av forskningsmiljöer, främst inom läkemedelsindustrin och har tidigare arbetat som direktör vid MAX IV med ansvar för Life Science och industrisamarbeten.

Satsningen är resultatet av en flerårig dialog med företrädare för anläggningarna och inkluderar anställningen av ett antal tekniska experter inom avbildning, spridningsteknik respektive spektroskopi. Experterna kommer att vara placerade i Lund och hjälpa företag och forskargrupper att förbereda och genomföra experiment samt stötta dem i hanteringen av data och efterföljande analys. RISE är också del av ett ökande antal strategiska utvecklingsprojekt och här hjälper experterna MAX IV-personal med att anpassa experimentmiljöer och metoder så att de fungerar även för den industrinära forskning.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons